Tobii Pro lanserar analysverktyg för eyetracking i VR

Tobii lanserar nytt analysverktyg – Tobii Pro VR Analytics – vilket gör det möjligt att bedriva eyetracking-studier i VR-miljöer i 3D. Verktyget används i Unity-miljöer, mäter vad en användare ser, hur hen interagerar och navigerar i en simulerad värld, och innehåller automatiserade visualiseringsfunktioner.

Kombinationen av eyetracking och VR kan ge svar på vilka faktorer som är avgörande för att påkalla människans uppmärksamhet i ett oändligt antal hypotetiska scenarier. För designers, varumärkesägare, och detaljhandeln innebär det att man nu har omedelbar tillgång till analysresultat av de faktorer som påverkar vårt beteende och beslutsfattande under hela kundresan. Det nya analysverktyget möjliggör också för mer effektiva, engagerande och säkra utbildningar, särskilt för personer i komplexa högriskyrken, exempelvis inom industri, vård och katastrofhantering.

“Eyetracking har visat sig vara en naturlig del av VR, och med lanseringen av Tobii Pro VR Analytics tar vi ett stort steg mot vår större vision om att också förse företag och forskare med de verktyg som behövs för att få tillgång till insikter om vårt beteende i VR. VR ger full kontroll över en miljö, medan eyetracking förklarar vårt beteende när vi är helt uppslukade av den – en kraftfull kombination som gör dessa insikter tillgängliga för många fler,” säger Tom Englund, affärsområdeschef för Tobii Pro.