Keymetrics

Sociala Medier är inte PR

PR är ett otroligt kraftfullt sätt att få ut sina budskap i traditionella medier. Men sociala medier styr man själv och nyheterna brinner lika snabbt som papper i en eld, man måste hela tiden lägga upp nya inlägg för att hålla den elden vid liv i sociala medier.

Därför kan man inte applicera PR-strategier i sociala medier där man skickar ut en eller två pressmeddelanden i veckan, på sociala medier måste man ha en ständig närvaro och dialog varje dag med flera dagliga inlägg för att man skall kunna komma igenom i bruset av alla tusentals inlägg som publiceras dagligen. Tyvärr ser man att många stora företag och organisationer använder sociala medier som traditionella medier och effekten uteblir helt.

Personligen tycker jag att Porsche Club Sverige är en bra sluten klubb där alla med samma intresse är inne och pratar Porsche varje dag, om företag och organisationer kunde få igång sina kunder och medlemmar att dela med sig på samma sätt vore det otroligt bra. Nu förstår jag att Porsche är en sak som förenar många, men det är ändå bara ett bilmärke.

Man kan titta på dem som verkligen lyckas skapa engagemang i sociala medier och fundera hur man kan göra det samma bland sina kunder och medlemmar, en sak som är säker är att man måste hålla frekvensen uppe om man skall vara aktuell. Det bästa är om man lyckas få sina kunder och medlemmar att gå in och diskutera, då gör de jobbet åt er.

Men man måste själv vara aktiv ett par gånger om dagen för att dra igång diskussionen eller för att hålla den vid liv. Då funkar det inte att man publicerar två tre inlägg i veckan och förväntar sig att diskussionen skall komma igång.

Dessutom måste man hela tiden bjuda in andra i diskussionen om du vill få liv i dina sociala kanaler, det är här det skiljer sig markant mot traditionell PR. Man måste vara klurig och ställa frågor och få andra att kommentera dela och gilla det man har att säga, istället för att trycka ut sina budskap som man gjorde förr.

Följ Per Holknekt eller Nina Jansdotter och se hur de får igång heta diskussioner, man kan alltid lära sig av dem som är riktigt vassa i sin kommunikation. Ta sedan detta och fundera hur du kan överföra det i ditt företags kommunikation i sociala medier.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
7 tips för hur du kan motverka sommartorkan som e-handlare