Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Så blir du en social influencer med mindre än 1000 följare

Social Influencers är stekhett just nu och företag jagar inflytelserika personer med många följare, vilket är helt fel.

Problemet är att företag förväxlar följare med räckvidd, vilket är helt galet. Att ha många följare på Facebook eller Instagram, eller andra sociala kanaler, innebär inte att man når deras publik med sina inlägg.

”Desto större följarskara, desto sämre organisk räckvidd. Den organiska räckvidden på Facebook är så låg som 3-6 procent hos dem som har många följare, så att kalla följare får räckvidd är befängt”

Effekten i sociala medier är egentligen ganska enkel, men man bör ha koll på vilka samarbeten man etablerar innan man skall satsa på  att jobba med social influensers.

Det handlar framförallt om hur pass bra spridning och engagemang de social influensers som du skall ha ett samarbete med med lyckas skapa.

Men det är lika viktigt ta reda på deras publik är och hur pass väl deras budskap överensstämmer med det som ni vill kommunicera och om de lyckas skapa en interaktion med sina inlägg med det som du vill kommunicera till deras publik.

Så att förväxla följare med räckvidd är helt fel! 

Vad skall man göra istället då?

Jo man skall hitta samarbeten med personer som engagerar och inspirerar sina följare och lyckas knäcka algoritmerna genom att följarna gillar delar och kommenterar.

”Att få igång en diskussion och att få andra i nätverket att prata och dela är A och O om man vill uppnå effekt i sociala medier”

Så antal följare är helt egalt, det handlar om engagemang.

Vissa som är verksamma i sociala medier har bara 200-300 följare men når ändå 3000-5000 personer med sina inlägg.

Hur många som man når per inlägg är det viktigaste effektmåttet och närmast likvärdigt med en gammal klassisk räckvidd (det vill säga hur många som tog till sig budskapet).

Så alla som är duktiga på att engagera kan bli social influensers, trots att man har knappt 500 följare, man kan trots det lyckas nå flera tusen med sina inlägg.

Så här kommer några tips för alla som vill bli social influensers, eller tips till företag som skall satsa på social influensers…

Var autentisk i din kommunikation

Om du har läst några av mina artiklar om social medier har du säkert hört det här innan. Men jag kan inte påpeka vikten av att vara personlig i sociala medier, då det handlar om människor och nätverkande.

Att vara autentisk och ärlig är det mest effektiva sättet att få en verkligt engagerad publik. En äkta publik med riktiga anhängare är mycket värdefullare än betalda eller falska anhängare. Om du vill lyckas med din marknadsföring i sociala medier, se till att du gör vad som krävs för att engagera din publik.

Dela med dig saker som ger ett värde

Att samarbeta med företag är modellen om du vill tjäna pengar på sociala medier, likaså för företag handlar det om att skapa relation med inflytelserika personer som skapar ett stort engagemang. Men det visste du redan eller hur?

Du vet säkert också att man inte behöver flera tusen följare för att skapa engagemang och få en stor spridning på dina inlägg, det handlar bara om att förstå mekanismerna om hur man når många relevanta personer.

Varumärken är villiga att betala stora pengar i influenser marketing, men de jagar tyvärr fortfarande personer med många följare då de tror att det är samma sak som räckvidd. Ett stort antal följare är inte synonymt med att man har ett stort inflytande. Många som har förre än 1 000 följare kan engagera många fler i sociala medier än de som har 10 000 tals följare.

Istället för att bara erbjuda ett sponsrat inlägg på Instagram, koppla ihop det med andra digitala kanaler som hemsida, e-postbrev och andra sätt där du kan nå ut med ditt budskap. Samma sak för företag, fråga vilka digitala kanaler som man når ut med och hur engagemanget är i de olika kanalerna.

Jobba med bildinlägg och video

Om du är en aktiv på sociala medier har du säkert märkt att bilder och video skapar klart större engagemang än att posta något med en webblänk.

Sociala medier bygger på algoritmer och allt om får publiken att stanna i nätverket får högre poäng i algoritmer än länkar och vide som man måste lämna nätverket för. Skapa en kommunikation inom det sociala med som du vill nå ut i och skapa samarbeten mellan influensers och företag där man kan förmedla sitt budskap inom den sociala mediekanal som ni har valt ut.

Det går utmärkt att använda din iPhone för att ta bilder och spela in video, om du skal spela in video investera i ett par mikrofoner och ett stativ till din iPhone.

Tänk på att posta inlägg kontinuerligt för att hålla engagemanget uppe hos din publik, det är även ett bra sätt att kontinuerligt testa vilka typer av inlägg som skapar mest engagemang.

Så att när det väl är skarpt läge har du ”primat” din publik så att när du väl vill nå ut med sponsrade inägg vet du vilken typ som skapat störst engagemang så att man gillar, delar och kommenterar och får igång den virala spridningen.

Facebook har exempelvis mycket enkla verktyg där du kan analysera vilka typer av inlägg som fungerar bäst. Det du ser i verktyget är: Räckvidd: Hur många du har nått Dynamiskt eller Betalt, Inläggsklick samt Reaktioner, kommentarer och delningar. Använd dessa och testa olika hypoteser och analysera utfallet.

”Här har du ett exempel på ett inlägg på MotorWorld.se som har nått ut till 3428 personer helt organiskt (det vill säga utan att betala) på en Facebooksida med bara 250 följare. Så att stirra sig blind på följare är som sagt helt befängt, se till vilken effekt den som du skall samarbeta lyckas skapa med sina inlägg”

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>