Oracle anklagar Google att de låter Android-telefoner berätta var användarna befinner sig | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Oracle anklagar Google att de låter Android-telefoner berätta var användarna befinner sig

Australiensiska myndigheter undersöker just nu om det ligger något i anklagelserna från Oracle mot Google.

Den gamla striden mellan Google och Oracle har trappats upp på integritetsområdet. Oracle har fått australiensiska myndigheter att utreda om Google spårar dem som använder Android-telefoner.

Australiensiska konkurrens- och integritets­myndigheter tittar nu på Oracles anklagelser, det handlar om att Android-telefoner i tysthet berättar för Google var deras användare befinner sig, även om GEO-lokaliserings­tjänster är avstängda även om det inte finns något SIM-kort i telefonen. Oracle hävdar att Android-enheterna sänder Google detaljerad information om människors surf- och sökvanor.

Oracle hävdar att det handlar om dataöverföringar som uppgår till runt en gigabyte per månad, som användaren får betala för. Google och Oracle har stridigt under flera år som kring den kod som används i Android-operativsystemet. Men Google slår tillbaka mot anklagelserna.

”Google är helt fokuserade på att skydda användarnas data genom att göra produkterna som de de älskar. Användare kan se vilken data som samlas in och hur de används på ett enkelt ställe, Genom att gå in på My Account kan man kontrollera allt därifrån”, Har Google kommenterat till Fortune

”Precis som mycket annat av Oracles taktik är den här anklagelsen en villfarelse, som inte grundar sig på fakta, Oracle marknadsför sig som världens största datamäklare så de vet om det”.

”Alla lokaliseringsdata som sänds tillbaka till Googles lokaliserings­servrar är anonymiserade, icke bundet och går inte att spåra”

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>