Nytt verktyg för Facebook gör det möjligt att följa användare över olika enheter

I takt med att människor använder flera olika enheter för att använda internet blir det svårare att veta vem som gör vad och när. För marknadsförare innebär det att det blivit svårare att ”träffa rätt” med sin annonser. Därför lanserar Facebook nu ett nytt verktyg som kan följa användare över multipla enheter, utan att hantera personliga uppgifter.

Facebooks nya verktyg avslöjades under deras utvecklarkonferens F8 som var i förra veckan. Verktyget finns automatiskt i Facebook Analytics, och gör att marknadsförare exempelvis kan se vad olika grupper av användare gör precis innan de konverterar. Informationen rapporteras på gruppnivå och innehåller enligt Facebook inga identifikatorer såsom namn eller telefonnummer. All data sker med andra ord på aggregerad nivå, och finns för att hjälpa marknadsförare att förstå användarflöden snarare än enskilda individers ageranden.

Facebook har den senaste tiden fått hård kritik för sin slarviga hantering av personuppgifter, något som bland annat varit föremål för stor debatt i samband med Cambridge Analytica-skandalen. Facebook är därför extra tydliga när de nu lanserar det nya verkyget.

Det innebär dock en hel del lovande insikter, bland annat kopplas informationen ihop med Facebooks maskininlärningssystem, som på så sätt automatiskt kan identifiera olika säljtrattar. På så sätt blir det enklare för marknadsförare att anpassa kampanjer och aktiviteter för att bättre matcha hur olika kundsegment beter sig.

I samband med lanseringen av det nya verktyget uppdaterar de även funktionaliteten i ”Automated insights”, verktyget som lanserades under förra året. De nya funktionerna gör det bland annat möjligt att snabbare identifiera ”ovanliga” beteenden. I ett blogginlägg skriver företaget att ”Om du känner till en viss handling – att en viss typ av engagemang på hemsidan gör användare mer benägna att ladda ner din mobilapp exempelvis – så kan du optimera användarupplevelsen för att uppmuntra mer av det beteendet”. Helt enkelt gör de nya verktygen det enklare för marknadsförare att följa och anpassa sig efter användarnas beteenden.