Ny chef för sociala medier i Europa - så ska han bygga Canons varumärke inom B2B | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Ny chef för sociala medier i Europa – så ska han bygga Canons varumärke inom B2B

Stefan Lundin är ny europeisk chef för Canons sociala medier. En av hans stora utmaningar på området är att lära företagets säljteam hur man på ett framgångsrikt sätt når ut till alla B2B-kunder.

Från att ha varit en gemensam funktion har nu Canon delat på arbetet med PR- och sociala medier. Det är som chef över det senare som London-baserade Stefan Lundin kliver in. Med över tjugo år inom IT-branschen, i olika roller inom marknadsföring, varav fem år som chef för sociala medier hos ett konkurrentföretag, är han redo att dra upp en övergripande strategi för Canon inom området.


Stefan från Canon

– Jag har kommit in som en del av förändringsarbetet. En viktig sak för mig är att lära våra säljteam hur de kan använda sociala medier som ett verktyg i sitt arbete. Det handlar främst om att anpassa säljarbetet till hur inköpsprocessen ser ut idag, men självklart även att ge Canon större räckvidd för sitt digitala innehåll i Europa. Fler ska läsa och interagera med det, säger Stefan Lundin och fortsätter:

– Målet är att Canon ska vara längst fram för beslutsfattare inom B2B. Ett sätt att komma dit är att använda Linkedin där våra anställda ges en möjlighet att påverka sina kunder även när de inte träffar dem. Där kan de marknadsföra sig själva genom de verktyg och ramverk vi ger dem så att de uppfattas som trovärdiga rådgivare. Kunder idag gör väldigt mycket research innan säljaren ens kommer in i processen, och sociala medier är en viktig kanal i det arbetet. Om du som säljare finns där och delar med dig av insiktsfullt material är chansen större att du blir inbjuden och ditt utgångsläge är bättre.

För att komma dit menar Stefan att det gäller lära sig vad som fungerar och vad andra vill ta del av.

– Tänk på tvåvägskontakten, vad dina kunder är intresserade av, inte bara vad du själv vill säga. I dag är det många som delar meningslöst material som de ofta inte ens har läst. Dessutom delar många för mycket vilket leder till att deras nätverk slutar bry sig och scrollar förbi, säger han.

Plattformen för kommunikationen varierar från land till land. I England och flera spanska länder är exempelvis Twitter effektivt, dock inte i Sverige, där användarbasen är väldigt liten. Facebook kan fungera i en B2B-kontext hos oss och i länder som Tyskland men inte i England.

– Om du följer ett företag på Facebook så är det för att du gillar varumärket och för att få erbjudanden och uppdateringar. Du vill ha något konkret tillbaka. Om du å andra sidan som IT-chef följer ett företag på Linkedin så vill du veta hur det går för företaget, vad det ser för trender och hur det är med och leder utvecklingen. Då måste vi som företag kunna erbjuda det.

När Stefan Lundin tittar ut över de sociala mediernas landskap så ser han en trend som pågått ett tag men som blir allt tydligare.

– Alla plattformar går mot att skapa möjligheter för personliga kontakter mellan kunder och företag. Konsumenter vill ha direktkontakt, kanske ha support för en produkt, kunna ställa frågor och chatta. Många företag är fortfarande fokuserade på att dela innehåll och starta diskussioner, men behöver ställa om till att bli bättre på kundservice i sociala medier.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>