Keymetrics

LIVE: Adobe Summit London – sammanfattning av keynote dag 1

Foto: Press

Här kommer en kort summering av förmiddagspasset på Adobe Summit efter första dagen i London.

Shantanu Narayen CEO, Adobe

Shantanu inledde dagen och kort sammanfattat handlade det om. Var vi lägger vår ”Pengar Tid och Lojalitet” bygger helt och hållet på vilken kundupplevelse man levererar, man köper inte längre produkter man köper upplevelser. Kundupplevelsen bygger på Design och Data som tillsammans skapar den optimala upplevelsen.

Brad Rencher Executive Vice President and General Manager, Digital Experience, Adobe

Brad pratade om komplexiteten om att skapa en enad profil när man har enorma mängder av data och innehåll som man producerar i många olika system på företagen men användarna upplever bara ditt företag som en kontakt.

Man måste koppla ihop alla datapunkter för att skapa en bättre kundupplevelse, detta är inte enkelt när man har flera CRM-system e-post marknadsföringsverktyg annonsverktyg olika analysverktyg som skall kopplas ihop till en datapunkt.

Detta löser man med ”Experience system of record” som i realtid kopplar ihop all data. Det är dock viktigt att företagen har kontroll på vilken data man får använda och inte får använda med GDPR som träder i kraft 25 maj.

Marknadsförare idag är de som skapar upplevelser för kunderna, fokuserar man bara på sina produkter och inte på kundupplevelsen har man svårt att överleva i framtiden då kunderna idag inte köper produkter, man köper den upplevelse som man levererar.

Claire Cronin CMO, Virgin Atlantic

Claire talade om att man skapar en unik upplevelse när man flyger med Virgin från att man börjar surfa på webbplatsen till det att man hoppar på flyget, det måste vara en sömlös resa där kunden alltid är kompassen för att skapa en upplevelse som alltid är anpassad efter kundens behov.

För att göra detta måste man ha en ständig dialog med kunderna och Artificiell Teknologi kan aldrig ersätta kundmötet och ta in allt vad de vill ha och anpassa allt till deras behov och önskemål.

Steve Martin, Adobe – visade ett exempel med Shell

Steve visade hur man med hjälp av röststyrning med Alexa kan anpassa sina resor och hitta Shell stationer att tanka på under resan och hur man sömlöst pushar ut meddelanden med en gratis biltvätt när man väl är i macken och betalar för bränslet, det är integrerat till kassan ifall man mot förmodan glömde mobilen i bilen så att man inte skapar en dålig kundupplevelse (som man är van vid).

Det är inte helt ovanligt att man köper något och efter det får exakt samma erbjudande rabatterat, som att man har betalt för en biltvätt men när man kommer tillbaka till bilen har man ett gratiserbjudande. Detta har man löst genom att allt är hopkopplat från alla datapunkter.

Jo O’Connor, Adobe – visade exempel med HBO Bank

HBO har skapat en app som är röststyrd och man kan sköta sina bankaktiviteter genom att bara prata med sin mobil istället för att gå igenom komplicerade textflöden när man skal sköra sina banktransaktioner. Till exempel om man får ett textmeddelande från barnen så kan man logga in och säga till telefonen att föra över pengar, som ett Swish fast helt röststyrt och utan bank-id då allt sker i inloggad miljö hos din bank.

Röststyrning kommer i framtiden flytta in i våra vardagliga tjänster och förenkla vardagen då man kan sköta detta medan man gör andra saker, tänk om du kunde fixa tråkiga vardagliga saker samtidigt som du sitter i bilen eller på din cykel.

Zarpana Kabir, Adobe – visade ett exempel med Samsung och Advertising Cloud

Man bygger helt enkelt sina kampanjer på den besöksdata som man har från Adobe Analytics där man ser vilka är i målgruppen och efter det bygger man snabbt kampanjer och väljer hur många visningar användarna skall få för den nya annonsen. Man väljer geografi och drar den tidliga publiken från andra kampanjer från analytics så att man kan anpassa annonserna och skapa annonser själv direkt i systemet på ett par minuter utan att behöva komma i kontakt med reklam- eller mediebyråer.

Enkelt och bra om man redan har skapat bilder och vill lägga till texter, sedan anpassar Adobe Sensei – deras Artificiella Intelligens – allt i realtid.

Rob McLaughlin, Head of Digital Analytics, insights & Decision Science SKY

SKY arbetar konstant med att orkestrera via alla kanaler för att skapa en sömlös upplevelse så att man alltid skall kunna se det man är intresserad av att titta på oavsett vilken enhet man sitter i, om man så sitter framför en dator, mobil eller surfplatta skall man alltid kunna hitta sina favoriter.

Megan Falter, och Mathieu Hannouz Adobe – exempel med SKY

Man har integrerat Photo Shop där man slipper ladda ned bilder, man har direktaccess till Adobe Experience Manager och kan snabbt dra de bilder som man vill ha rakt in i photo Shop där Adobe Sensei – AI- anpassar bilden till alla möjliga format som man vill använda på olika platser i sin marknadsföring, man drar snabbt bilden till kampanjen så anpassas den till alla platser och format utan att man behöver lägga en enda minut på kodning.

Samma sak om man vill skapa e-post kampanjer kan man snabbt skapa detta och få ut det snabbt och enkelt där man han se hur det ser ut på en dator eller mobil i realtid innan du skickar ut budskap.

Du har även en dashboard där du i realtid kan följa alla dina kampanjer i alla kanaler.

Abhay Parasnis, Adobe, CTO

Abhay sammanfattade det som man talade om och lyfte fram att vi närmar oss en ”AI-Powered World” som flyttar in överallt i våra hem, våra bilar våra jobb och ute på stan. Denna nya tekologi kommer att förändra alla kundupplevelser om man använder tekniken på rätt sätt och skapar en sömlös kundupplevelse baserat på data som optimeras i realtid efter dina behov och intressen.

Iona Walters, Adobe – Sensei demo

Röststyrning är nu integrerat då man kan be mobilen att skicka de bilder in i systemet istället för att göra det manuellt sedan analyserar Asobe Sensei – AI – Bilden och texterna i bilden och letar i arkiv efter relevanta bilder som passar skissen så att man slipper sitt aoch göra det manuellt.

När den presenterar bilder väljer man därefter den bild som man gillar och kan börja anpassa och ta bort och lägga till element som tidigare har tagit veckor skapar man nu bilder och lyfter in olika element på ett par minuter.

Då systemet hittar bilder som du väljer som du sedan kan gifta ihop i Photo Shop. När man väl har skapat sina bilder kan man skapa kampanjer i olika format snabbt och enkelt.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Etik och jämlikhet viktiga frågor för SAS Institute