Keymetrics

Imorgon tisdag lanserar Google YouTube Music som skall sno användare från Spotify

Google vill vara med och kriga om pengarna för musik och lanserar YouTube Music som kommer att kosta 10 dollar, en direkt utmanare till Spotify.

”Det finns inget gott om ett duopol mellan Spotify och Apple Music”, säger Lyor Cohen, YouTubes musikchef, som hjälpt till att forma hiphop på 1980-talet och 1990-talet som manager för Jay-Z och Run DMC.

Han säger att Spotify och Apples dominans, som har 125m betalande abonnenter på sina musikströmmingstjänster och har blivit ett problem för musikbranschen ”det är läskigt för producenter och skivbolag”.

”För att bevara denna otroliga möjlighet som musikbranschen har, behöver vi konkurrens i distributionen,” säger Cohen. ”Det är inte som för 30 år sedan, när någon kille kunde hyra ett lager, köpa en massa skivor och starta en butik. Nu måste man ha tekniker och massor av pengar”

Google har tidigare provat olika tjänster för betalad musikströmming, till exempel Google Play, YouTube Key och YouTube Red, men ingen har blivit en hit. Under tiden har Spotify och Apple lagt till tiotals miljoner betalande kunder och tjänat miljontals dollar på musikbranschen de senaste åren.

Eftersom teknikgrupperna rusar för att forma musikbranschens framtid, ”finns det mer tryck på YouTube för att skapa sin tjänst nu än det gjorde för fyra år sedan,

YouTubes senaste lansering kommer då musik har blivit en större del av deras verksamhet. YouTube är världens största videosida där popstjärnor drar miljarder visningar. Musikvideon för “Despacito sågs över 5 miljarder gånger, medan den gripande musikvideoen för ”This is America”, Childish Gambinos nya sång, drog 85,3 miljoner visningar under sin första vecka, enligt Nielsen. Omkring en tredjedel av YouTubes annonsintäkter kom från musik förra året, ca 27 procent 2016, enligt Midia Research.

Morgan Stanleys analytiker prognostiserar att YouTube Music kommer att ha 25 miljoner betalande prenumeranter 2022, vilket skulle generera cirka 3 miljarder dollar i årliga intäkter.

YouTube kan också hjälpa till med att förbättra förhållandet mellan Google och musiker, som är beroende av YouTube för sin marknadsföring men har klagat i åratal på att tekniken inte betalar dem tillräckligt bra och de tar upp kampen i Bryssel och Washington.

YouTube Music kommer troligtvis inte revolutionera prenumerationerna av musik, men den kommer antagligen vara lika bra som Apple och Spotify.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.

RELATERADE NYHEER
Här är medierna som visar fejksiffror på Ocast