Hur man tar ett 140 år gammalt företag inom retail in i en digital framtid | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Hur man tar ett 140 år gammalt företag inom retail in i en digital framtid

Galeria Kaufhof är ett 140 år gammalt företag inom retail och ägs idag av ett amerikanskt bolag. Det tog lång tid innan man hoppade på det digitala tåget. 2014 bestämde man sig att satsa stenhårt på det digitala.

Intervju med Arik Reiter, Galeria Kaufhof från Adobe Summit förra veckan.

Arik berätta lite om Galeria Kaufhof, ni har en lång historia och anpassar er till den digitala verkligheten

Man satsade stort på omi channel så att man kan koppla ihop det som finns i butik just nu digitalt så att man hela tiden har en sömlös upplevelse mellan butik och det digitala. Just nu satsar man internationellt från Köln.

Försäljningen online ökar 20 procent men totalt tappar man 2 procent på totalen. Personalisering är en stor sak att förstå data och bygga segment och man har koll på skillnaden mellan dem som köper online och offline. Besöket anpassar sig mellan besökarna utifrån surfbetendet och man jobbar på att bygga den optimala kundupplevelsen.

Hur ser mixen ut i er marknadsföring mellan traditionell media och digitala medier

Det har förändrats dramatiskt de senaste åren från att ha lagt 90 procent på TV tidigare lägger man nu mellan 30-40 procent digitalt.

Har ni lyckats koppla ihop era datapunkter så att ni se effekten från era medieinvesteringar

Man har indikationer på vad som fungerar, digitalt kan man följa hela kedjan. Man har kopplat ihop lojalitetsprogram då 50 procent av kunderna använder det kan man följa köparna både online och offline. Vart fjärde klick handlar om den vara man söker finns på på lager, så man kan härleda effekten från sökt vara till försäljning på det viset.

Hur ser kundresan ut för era kunder mellan butik, internet och sociala medier

Tanken är att man inte skall tänka kanaler man skall serva kunden oavsett hur man vill handla, alla kunder är olika och man måste möta alla kunders behov utifrån den optimala lösningen för kunden beroende på tid och plats. Man använder beacons och experimenterar med det.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>