Keymetrics

GDPR kommer ge användarna en större trygghet när de skall dela data

En ny rapport visar att två tredjedelar (62%) säger att deras förtroende för att dela data med företag förbättras med den nya lagen.

DMA och Acxiom har frågat brittiska konsumenternas om deras attityder gentemot datautbyte och GDPR.

Rapporten visade att mer än hälften av personer i Storbritannien (57%) föredrar att få någon form av personlig marknadsföring från företag. De flesta (62%) förstår att företagen måste få tillgång till deras uppgifter för att kunna skapa relevant marknadsföring.

Även bland den som inte gillar marknadsföring alls, är 40 procent bekväma med att dela data för att undvika irrelevanta erbjudanden eller rekommendationer.

Rachel Aldighieri, VD för DMA

”GDPR handlar om öppenhet och ärlighet i hur organisationer samlar in och använder kundens data. Det är viktigt för att bygga och upprätthålla förtroende mellan företag och konsumenter”

”De nya lagarna erbjuder en möjlighet för organisationer att sätta konsumentens i centrum för företagets kultur. En viktig del av det är att prata med kunder om deras data och hur de nya lagarna gynnar dem på ett sätt som de kan förstå”

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Varumärken måste våga mer och tänka som pirater