Keymetrics

Finska Digitalist Group köper upp svenska varumärkesföretaget Grow

Det var inte länge sedan Grow köpte upp innovations- och förpackningsföretaget NINE. Nu kommer man själv att införlivas i det finska bolaget Digitalist Group och tillsammans ska man erbjuda kompetens inom såväl innovation och design som strategiskt varumärkesarbete och digital transformation.

Den nya gruppen kommer att finnas på en global marknad under namnet Digitalist Group. Varumärket Grow kommer att finnas kvar, men det är oklart i vilken utsträckning det kommer att användas. VD för den svenska verksamheten blir Grows VD Johan Almqvist, och VD för den globala verksamheten blir Ville Tolvanen, tidigare VD för Digitalist Group.

Anledningen till sammanslagningen var en observation att de två företagen redan hade mycket samarbeten i flera stora projekt på företag som Electrolux, Fortum, Volvo Group, Honda, Kone, Nokia, Pfizer, Spotify, Carlsberg och Billerudkorsnäs. Tillsammans hoppas man kunna erbjuda ett starkt och bra koncept till kunder även utanför den svenska marknaden, något som Almqvist ser mycket fram emot. ”På sikt kommer det innebära att Grows erbjudande etableras även i andra länder utanför Norden, vilket är spännande för oss” säger han i en intervju med Dagens Media.

Tillsammans kommer man nu att ha närmare 300 medarbetare, och redan till hösten flyttar Digitalist Group in i Grows lokaler i Stockholm och bildar då ett team om ca 100 personer. Övriga platser där företaget finns representerat är San Francisco, Vancouver, London och Helsingfors.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ska Microsoft lyckas med sin nya webbläsare?