Keymetrics

”Facebook-skandalen” gjorde ingen skillnad trots alla artiklar

Trots mediernas allra bästa försök att hänga ut Facebook och få användarna att lämna plattformen har ”Cambride Analytica-skandalen” inte gjort någon större skillnad.

Det visar sig ju att medierna själva samlar in data om alla sina användare och att de bara kastade sten i glashus med sina artiklar om Facebook. Oavsett så har användarna inte brytt sig speciellt mycket.

Medierna är sura över att Facebook och Google tar nära 80 procent av alla reklamintäkter. Intäkter som var deras, innan internet fanns i var mans hand. Nu vill medierna med alla medel, förutom att innovera sina egna affärsmodeller, ta tillbaka pengarna. Attacker mot Google och Facebook varvar varandra. Som du märkt senaste dagarna är det Googles tur och den här gången vill man använda GDPR som slagträ för att kritisera sökjätten.

Reuters/Ipsos har genomfört en undersökning där man frågat användare om ”skandalen” påverkat dem. Undersökningen genomfördes i slutet av april och omfattar cirka 2.000 användare av sociala medier.

Över 70 procent säger att de använder Facebook minst en gång per dag och hela 26 procent säger att de använder Facebook mer idag.

Endast 1 procent säger att de tagit bort sitt konto. Men anledning är inte endast pågrund av skriverierna i media.

Under Facebook ekonomiska rapport berättade Mark Zuckerberg att antalet dagliga aktiva användare var 13 procent högre än förra året med 1,45 miljarder. Antalet användare per månad landade på 2,2 miljarder användare.

Reuters/Ipsos frågade även om man var medveten om säkerhetsinställningarna på Facebook. Hela 74 procent svarade ”ja” på den frågan.

Undersökningen visar att användare är medvetna om säkerhetsfunktionerna på Facebook, de har med all sannolikhet läst en artikel om ”Cambride Analytica-skandalen”, men valt att inte bry sig då man är helt okej med att byta sin data för att få tillgång till plattformen. Precis så som det fungerar med medier i Sverige och andra länder. Okej, inte alla medier får vissa, som DN och SvD väljer att låsa in sina artiklar istället för att använda all data och skapa mer affärer.

Här kan du läsa mer

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Resan mot ett digital hem – Att leva med Alexa