Eurovision Song Contest visar styrkan på nätet

Att Eurovision Song Contest tappade tittare i år jämfört med tidigare år har flera medier rapporterat om, men intressant att ta med i analysen är att onlinetittandet på såväl programmet som på olika klipp, som är relaterade till ESC, är betydande och fortsätter att öka.

En aspekt av tittarbeteendet är att de klipp som har högst webbpublik (ett ratingliknande mått) når en högre publik än vad finalen på SVT Play har gjort. Här ser vi de tre största klippen i en lista tillsammans med finalen.

Site Titel Webbpublik*
Aftonbladet Nettas fina budskap efter Eurovision vinsten 166 363 Klipp
SVT Play Eurovision Song Contest Final 121 962 Program
SVT Mickskandal under Storbritanniens bidrag 113 423 Klipp
Aftonbladet Benjamin Ingrosso efter sjundeplatsen 89 219 Klipp

*webbpublik so far= Tittande som är insamlat tom 17 maj. Webbpublik är ett ratingliknande mått som är det genomsnittliga antalet öppna webbläsare under titelns längd.

”Att ESC är mer än ett vanligt TV-program är verkligen ingen nyhet. Det har vi sett i många decennier genom mediernas massiva bevakning av ESC. Att olika klipp fångar ett större onlinetittande än vad själva programmet gör online kan dock ses som en slags brytpunkt. Det moderna sättet att konsumera rörlig bild skapar alltså ett rekordartat tittande på ”eventet” ESC som helhet. Detta visar återigen att TV-mediets kraft når lång bortom själva TV-rutan och TV-programmet,” säger MMS VD Magnus Anshelm.