Elon Musk startar rating-sajt för journalister

Efter att ha fått hård kritik från flera mediaaktörer den senaste tiden går nu Tesla-grundaren Elon Musk till motattack.

I oktober startade han bolaget Pravda Copr och i förra veckan köpte han sajten pravduh.com, en satirisk blinkning till den sovjetiska propagandatidningen Pravda som gick under i samband med Sovjets fall.

Tesla har den senaste tiden figurerat en hel del i media, dels på grund av olyckor där självkörande bilar varit involverade, dels på grund av de dåliga bromsegenskaperna hos Tesla Model 3, dels på grund av de stora förseningar i produktionen som företaget lider av, och slutligen på grund av missförhållanden och arbetsplatsolyckor som inte rapporterats till myndigheterna. Allt detta har börjat bli för mycket för USAs guldgosse Musk som nu får kritik istället för lovsång från nyhetsmedierna.

Där Musk tidigare varit lugn och sansad börjar han nu istället gå till motattack, och hans senaste initiativ är en rating-sajt för journalister. Målet med pravduh.com är att läsare ska kunna ge betyg på journalister, nyheter och nyhetsföretag baserat på hur sanningsenliga de är. I en tweet skriver företagsledaren att ”Problemet med journalister är att de befinner sig under konstant tryck att nå maximalt klick och därmed förtjäna annonspengar eller få sparken.” Han antyder dessutom att nyhetsmedier är i händerna på annonsörer, där just bensin/dieselföretag står för en stor del av mediers annonsintäkter.

Musks mål med sajten är därför att skydda sanningshalten i media, och se till att ”belöna konsekvent, högkvalitativ journalistik” skriver han i en annan tweet. Flera mediaaktörer ser givetvis detta som en attack på hela journalistbranschen, men Musk menar att sajten kommer hjälpa journalistiken, inte stjälpa den. Att låta allmänheten bedöma en så komplex tjänst som media kan dock vara vanskligt. Att låta kunder ge betyg på exempelvis ett köp eller en taxiresa är en sak, men att bedöma hur sanningsenlig media är kan vara nog så svårt, i synnerhet som det ibland även kan röra sig om tolkningar och bedömningar av olika informationskanaler.

Dock verkar 87 % av 155.274 Twitterföljare som deltagit i en omröstning Musk gjort tycka det är en bra idé med en ratingsajt för journalister. Dock bär tilläggas att de som följer Musk i stor utsträckning är trogna fans som gärna ser en mer positiv bevakning av Musk och Tesla i media. Vad resultatet av Musks initiativ blir återstår dock att se. Han säger att sajten måste kunna vara såväl säger från botar, som kunna avslöja försök att misskreditera sanningsenliga nyheter. Exakt hur det ska gå till finns dock ingen information om i nuläget.