Du är inte ensam att ha GDPR-panik - bara 33 procent av svenska företag är redo för GDPR | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Du är inte ensam att ha GDPR-panik – bara 33 procent av svenska företag är redo för GDPR

Med bara dagar kvar till att GDPR blir en verklighet i EU är det fler än du som har panik. Det visar sig nämligen att en klar majoritet av alla företag inte kommer vara redo.

Hela 85 procent av Europeiska företag i en undersökning tror inte att de kommer vara redo till den 25:e maj. Bland svenska företag är siffran 67 procent som inte ännu har koll på allt.

Enligt undersökningen är brittiska företag (som nu ändå har Brexit) mer redo än andra i Europa. Trots det är det bara 55 procent som anger att de nu mer eller mindre följer reglerna.

Spanien (54 procent), Tyskland (51 procent), Holland (51 procent) är redo för GDPR. I Sverige är det bara 33 procent som säger att de mer eller mindre kommer att vara redo för GDPR den 25e maj.

Bakom undersökningen finner vi Capgemini som frågat över 1.000 chefer för företag som har en omsättning över 8 miljarder kronor i Frankrike, Tyskland, Italien, Holland, England, USA, Sverige och Spanien.

Undersökningen kartlagde även 6 000 konsumenter i Frankrike, Tyskland, Italien, Holland, England, Sverige och Spanien. Enligt resultatet spenderar konsumeter mer med företag som de litar på att deras data är skyddad. Över hälften av konsumenterna (57 procent) säger att de kan tänka sig helt sluta handla hos företag som inte är GDPR-godkända.

Åtta av tio företag säger att de kunderna litar på dem deras data samtidigt som bara 52 procent av konsumenterna säger samma sak.

”Executives now have a great chance to use GDPR to create a customer-first privacy strategy. That business opportunity is significant. Beyond gaining consumer confidence and increased spending, knowing exactly what data is held allows firms to use analytics more effectively and improve operations,” kommenterar Campgemini.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>