Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

DSP, SSP, DMP vad är det egentligen?

Alla som arbetar med digital annonsering älskar att slänga sig med olika förkortningar som inte alla förstår vad det är. De som alla talar om just nu är DSP, SSP, DMP. Men vad är det egentligen?

Demand side platforms (DSP), supply side platforms (SSP) och data management platforms (DMP) är alla en del av processen för digital annonsering. Dessa system är hopkopplade för dem som köper och säljer digitala annonserna, men de har all sin unika funktion.

Om du inte kan förklara vad hur en DSP är hopkopplad med en SSP och en DMP, läs vidare så skall jag försöka förklara vad de gör.

DSP

Demand side platforms – DSP – är en mjukvara som används för att köpa reklam (display, video, mobil, social och sökannonser som sker på ett automatiserat sätt). Det kallas ”demand-side” av dem som använder en DSP för sina annonser, de används av företag och deras mediebyråer som hjälper dem med köpen av digitala annonser.

En DSP tillåter annonsörer att köpa annonser på en rad olika webbplatser som har annonsytor, man kan styra annonserna mot beteende, demografi, GEO-taggning eller tidigare online-aktivitet.

De som tillgängliga sina annonsytor till olika DSP-enheter har färdiga annonsytor i olika format som man kan köpa programmatiskt.

Enkelt förklarat tillhandahåller en DSP automatiserad handel av annonser som ”traditionella” annonsnätverk historiskt har tillhandahållit, med möjligheten att rikta sina annonser efter behov som gör det möjligt för annonsörer att enkelt optimera sina kampanjer.

DMP

Data management platforms – DMP – är en mjukvara som samlar data från första, andra och tredje part och organiserar den sedan för att hjälpa marknadsförare att få bättre resultat. Det brukar användas för att styra mot olika målgrupper och segment för att förbättra resultatet av sina marknadsinsatser.

Teoretiskt sett kan en DMP hantera all sorts information och data, men i praktiken används det mest för att samla och hantera webbkakor.

Användare kan välja olika typer av cookies med önskade attribut (intressen, demografi och beteenden) och skickar dem sedan till reklamplattformar för att leverera annonser mot dessa cookies när de visas på en webbplats. En DSP köper reklam baserat på information man skickar från sin DMP.

SSP

Supply side platforms – SSP – är ett program som möjliggör för dem som har annonsytor att sälja digitala annonsvisningar via automatiska handel. Det kallas ”supply-side” eftersom de personer som använder en SSP levererar ”lager” (annonsytor) där annonsen kommer att visas, det används av alla som har annonsytor att sälja via programmatiska köp.

Om du tycker på att det låter rätt mycket som en DSP så har du helt rätt. I grunden är det de som säljer annonsytor version som har en SSP som tillåter potentiella köpare genom att koppla in sitt lager mot köparens DSP för sina annonser. Der som har olika digitala annonsytor kan erbjuda att sälja dem till ett så högt pris som de kan per visning, CPM man köper 1000 visningar.

De som har digitala annonsytor sätter ofta ett lägsta pris som de accepterar. man kan skapa kampanjer och koppla upp sin DMP mot alla SSP och se vilka ytor man kan köpa och till vilket pris på olika annonsplatser. Man kan antingen köpa garanterade ytor till ett givet pris, eller så kan man välja att försöka köpa annonserna till ett lägsta pris.

Hur jobbar de tillsammans?

Ett företag har all sin data från sina system där man har satt upp olika målgrupper som man vill nå via sin DMP. När man sedan vill rikta sina annonser mot de som säljer annonsytor som passar med målgruppen (även kallat affinitet) matar man in den här informationen till en DSP, som ansluter sig mot l en SSP.

En SSP erbjuder olika alternativ att nå den önskade publiken till olika priser, och en DSP kommer automatiskt att avgöra vilket är det lämpligaste köpet för att nå den avsedda publiken, baserat på informationen för kampanjen man har levererat via sin DMP. Målet är att köpa annonserna till bästa pris.

När företaget som vill annonsera (via DSP) är nöjd med priset och annonslagret erbjuds av publicist (via en SSP), sker köpet av som sedan visas till de som är ute på nätet.

Enkelt, eller hur!

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

2 Kommentarer

De flesta DMP borde väl klara sig med en kaka idag: device ID. Sen har de allt om den devicen (intressen, demografi och beteenden), inklusive länkning av devices till en individ/hushåll. Så att du bara har 1 cookie från en DMP betyder inte att de bara vet 1 sak om dig.

Svara

De flesta DMP klarar av många saker, tyvärr används de inte alltid på ett korrekt sätt. Tekniken har gått snabbare än kunskapen hos dem som skall hantera systemen, vi måste lyfta den lägsta nivån hos användarna för att maximera effekten av systemen.

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>