Det här gäller när du ska redovisa dina onlinesiffror | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Det här gäller när du ska redovisa dina onlinesiffror

Bäst att reda ut några enkla begrepp inom webbanalys och onlinestatistik. Här är några enkla tips om du ska redovisa siffror.

Räckvidd
För att kunna redovisa räckvidd måste du också veta hur stor populationen är. Räckvidden anges som en procent eller siffra. Så här skriver Wikipedia ”Ett mått på vilken andel av den tänkta målgruppen som har nåtts av budskapet”.

Du kan exempelvis inte ange räckvidd om du har siffror som baseras på cookies eller ”unika webbläsare”. Det är omöjligt att veta hur många cookies som finns online och därmed också hur många ”unika webbläsare” som kan besöka din sajt.

Unika webbläsare
Du är en unik webbläsare under tillfället som du besöker en sajt, med en webbläsare.

Idag använder vi flera av oss inte bara en webbläsare under dagen. Som exempel använder jag en webbläsare i mobilen, en på min laptop, en på min platta och en på kontoret.

Enligt en studie som genomförts av KIA-index där man jämfört Orvesto Internet (en panel) och större sajter på KIA-index som är en teknisk mätning landar siffran på 1,2 till 1,3 unika webbläsare per individ.

Du kan själv göra jämförelser genom att titta på  individbaserade panelmätningen från Orvesto Internet och jämföra med KIA-index unika webbläsare.

Besök och återbesök
Varje gång du går in på en sajt är du ett besök.
Vid återbesök med mindre än 30 minuters inaktivitet är du fortfarande samma besök.

Om jag går in 10 gånger på en sajt under ett dygn (med minst 30 minuter senaste sidvisningen) skapar jag också 10 besök.

Sidvisningar
En sidvisning är inget mer än en visning av en sida. Beroende på hur du skapat sajten kan du själv styra hur många sidvisningar varje besök skapar.

En sidvisning visar hur mycket av sajten som konsumeras, exempelvis hur många artiklar varje besök tar del av.

Tid på sajten
Beroende på sajtens typ kan lång eller kort tid  både bra och dåligt. Om du spenderar mycket tid på Googles söksida är det inte så bra, eftersom det ska vara enkelt och ta kort tid att hitta det man söker. Men om du är inne på en boksajt där du kan läsa böcker så är lång tid ett bra mått.

Tidsmått bör med andra ord alltid relateras till sajtens typ och syfte.

Dubbeltäckning
Något som ofta glöms bort är just dubbeltäckning. Om du exempelvis summerar ihop trafik från mobila enheter med trafik från övriga enheter visar du upp en bruttosiffra som inte tagit hänsyn till dubbeltäckning. För att kunna summera ihop trafik och hänvisa till någon slags unikitet måste du ta bort dubbeltäckningen dvs den trafik som skapats av en individ från två eller flera enheter.

Om jag besöker en sajt via min laptop på jobbet och sen går in på samma sajt med min mobil bör jag fortfarande bara vara en besökare. Men om en sajt summerar ihop mitt besök från min laptop med mitt besök från min mobil utan hänsyn till dubbeltäckning blir jag två besökare, som de gör här. Om jag sedan använt flera enheter med olika webbläsare under den valda tidsperioden blir jag ännu fler.

För att kunna ta hänsyn till dubbeltäckning måste en sajt ha en inloggningsfunktion, som individen använder oavsett enhet eller webbläsare.

Om det är något mer du undrar över vad det gäller webbanalys och onlinestatistik får du gärna lämna en kommentar nedan så svarar vi skyndsamt.

 

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>