Det är bara att le och vinka om du vill lyckas | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Det är bara att le och vinka om du vill lyckas

Att nå framgång inom Corporate-världen är en konst som är svårbehärskad och få förunnat. Du måste kunna tillräckligt mycket om det du jobbar med och dessutom skall du ha en fin utbildning i fickan. Men viktigast av allt, du måste du behärska det sociala spelet till fullo om du vill lyckas.

Här kommer min guide till alla er som vill nå framgång inom Corporate: 

Det finns många vägar att nå toppen och många gånger handlar det om ren tur. Men det är framförallt ett hårt arbete hela vägen fram, eftersom det handlar om att kunna bemästra allt som krävs för att lyckas komma ända upp.

Utbildning är A och O 

Det är viktigt att man har gått igenom en bra utbildning trots att den inte behöver vara relevant för din befattning. Rekryterare har nämligen alltid utbildning med i deras förteckning av vad som krävs för i princip alla högre befattningar.

Trots att utbildningen för dem som varit verksamma i arbetslivet under drygt 20 år spelar otroligt liten roll i deras vardagliga arbete är det en mycket viktig faktor för Corporate.

Utbildningen är ett slags körkort som visar att du kan och ofta väger utbildningen många gånger högre än arbetslivserfarenhet, vilket jag personligen har svårt att förstå. Utan en högskoleutbildning är det svårt att komma till ett toppjobb via en rekryterare. Så utan rätt utbildning måste du hitta andra vägar för att komma till toppen på ett företag.

Skriv en bok om ditt specialområde

Det är populärt att skriva böcker om digital marknadsföring och sociala medier för att befästa sig själv som specialist inom området. Detta är ett bra sätt att marknadsföra din kompetens och dina idéer.

Genom att skriva en bok kan du komma undan kravet om en högskoleutbildning. Boken är en friplåt in till det fina rummet då den bevisar att du kan det du säger.

Har du lyckats skriva en tillräckligt vass bok kan du hålla föreläsningar och utbilda andra inom ditt specialområde. Den stora svårigheten är att få den publicerad om du inte redan är ett namn. Du kan lätt hamna i moment-22.

Föreläs och utbilda andra

Att hålla vassa föreläsningar inom ditt specialistområde är optimal marknadsföring för att visa det du kan och tror på. Du blir även en bra ambassadör för företaget som du arbetar på eftersom du marknadsför dig själv och företagets specialistkompetenser.

Om du föreläser och utbildar andra hamnar du i top of mind hos beslutsfattare när de skall köpa din kompetens i form av konsultuppdrag. Även ditt företags produkter och tjänster blir sålda om du pratar om dem på event och i andra forum.

Men framförallt när företag skall rekrytera en specialistkompetens hamnar du högt i kurs, du lyfter fram din kompetens om du utbildar marknaden.

Le och vinka pojkar och flickor

När du är på väg upp i hierarkin är det viktigt att du ler och vinkar hela vägen. Nu undrar du kanske vad detta handlar om, så låt mig utveckla. Ledningen tar inte alltid klockrena beslut då det kan många gånger handla om allianser eller bonussystem som styr dem.

När du lyckas genomskåda dessa ”felbeslut” skall du inte ifrågasätta dem och komma med åsikter om hur man ”borde” göra. Du ska bara le och vinka hela vägen upp till toppen.

För att komma hela vägen upp måste du alliera dig med rätt personer. Om du hjälper rätt personer att glänsa och samtidigt lyckas identifiera någon på toppen som är beroende av din kompetens i sitt arbete finns möjligheten att du får följa med på resan. Tricket handlar om att synliggöra det du har åstadkommit så att du inte hamnar i skuggan av någon annan som tar åt sig äran av ditt arbete.

Prata i tungor

Om du vill verka smart inom ett område ska du lära dig att prata i tungor. Mumla fram ord som ”DSP”, ”SSP”, ”SAAS”, ”RTB” och andra coola förkortningar. Du behöver egentligen inte veta vad de gör men du ska framföra dem som om du gör det. Dra gärna till med några härliga teorier om varför dit och datt men kom ihåg att prata snabbt, mumla och använda ‘svåra’ ord. Alla kommer att tro att du är smartast i rummet, för de kan ju inte själva syna din kunskap.

Steal with pride

Chefer och ledare tar ofta äran av arbete som deras medarbetare har åstadkommit. De jobbar trots allt för dem. För att komma upp till toppen måste du själv göra samma sak, annars kommer någon annan ta äran för dina insatser.

Framförallt måste du alltid sätta ditt namn eller signum på det du har åstadkommit. Ett tips är att skaffa dig juniora personer som jobbar åt dig, då kan du du ta åt dig äran av deras arbete.

Få ledare har nämligen själva åstadkommit allt som de tar äran för. Om du vill nå framgång inom Corporate måste du ge dig in i leken på samma villkor.

Allianser viktigare än kompetens

För att lyckas i affärsvärlden måste du alliera dig med rätt personer. Detta är inte helt enkelt om din närmaste chef som du hade skapat dig en bra relation med blir nedgraderad, eller hon/han tycker kanske att det är ”dags att gå vidare”.

Om du har allierat dig med fel personer är risken stor att du åker med i deras fall. Det gäller att bemästra hela spelet och placera dig i rätt position till nästa omorganisation så att du är med på resan uppåt.

Om du inte gillar rävspelet då? Det är bara att gilla läget och ”le och vinka” om du ska ha en chans att nå toppen.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>