Keymetrics

Bonnier säljer Broadcasting för att få kapital till ny Netflix-konkurrent?

Kan Bonnier sälja sin Broadcast-affär för 12 miljarder kronor för att få finansiell andrum och skapa en helt ny streamingplattform som ska konkurrera med Netflix?

Enligt Resumé (som ägs av Bonnier) har diskussioner med Telia pågått sedan förra hösten. Bonnier AB ska även behålla en ägarandel i Broadcasting för att komma åt innehållsrättigheterna. Bonnier Broadcasting omsätter 8 miljarder kronor och gör ett ebita-resultat kring en halv miljard. I Bonnier Broadcasting ingår TV4, C More och finska MTV3.

För Telia handlar det om att kunna differentiera sin affär gentemot sina konkurrenter som Telenor/Bredbandsbolaget och Comhem. Att erbjuda rörlig bild tillsammans med sina abonnemang ger Telia en edge och gör det möjligt att fullt ut lansera Telias TVE-tjänst (Telia Play). Men i Facebook-gruppen Aktiehandel är kommentarerna inte nådiga. Där ifrågasätter man varför Staten ska köpa en döende kanal för våra skattepengar. Fast kanske genom att göra den helt online förnyas dem.

För Bonnier finns det en större affär att lansera, en konkurrent till Netflix.

Netflix som grundades 1997 är efter 21 år på marknaden värderad till 1300 miljarder kronor. Alltså avsevärt högre än Bonnier Broadcast,trots sin ’unga’ ålder. För Bonnier har det varit en tuff resa och utan TV4 hade affären varit arkiverad på vinden sedan länge. För Netflix har resan bara börjat och än så länge ser bolaget inte taket. Tillväxten ökar varje kvartal och tjänsten når nu 125 miljoner tittare.

Och varför skulle inte Bonnier kunna lansera en Netflix-konkurrent? Med innehållsrättigheter kvar i affären med Telia, 12 miljarder kronor att investera och en publik i Europa på över 500 miljoner så finns det klart potential. För det är ju så rörlig bild ska konsumeras i framtiden – on demand.

Eller som vi säger i Finland ”Hoppa inte förrän du kommer till diket,” och diket verkar vara här för Bonnier Broadcasting.

Bara säger … Bonnier det är hög tid att hoppa.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”Apple lyckas lura alla med sin prissättningsmagi”