Keymetrics

Bonnier News Brand Studio vill bli bäst i världen på kommersiell storytelling

Bonnier News Brand Studio har köpt upp hela Wasp efter att tidigare ha ägt 70 procent i bolaget.

Anna Arvidsson chef för Bonnier News Brand Studios har kommenterat förvärvet av contentbyrån så här: ”Vår vision är att bli bäst i världen på kommersiell storytelling” Att ha ett 100 procentigt ägande ligger helt i linje med Bonnier News strategi, där de vill ha fullt ägandeskap av produkter och produktstrategier säger Bonnier News försäljningsdirektör Alexander Lydecker.

Kommersiella artiklar blir allt vanligare i digitala medier där företag köper olika typer av inlägg. Ämnet har debatterats av specialister på Dagens Media nyligen om hur detta påverkar journalistiken i framtiden och om användarna kan se skillnad på sponsrade inlägg och riktiga artiklar.

En annan viktig fråga är journalisternas yttrandefrihet, hur pass hårt kan de hänga ut företag som på andra sidan köper inlägg och betalar deras löner.

Sedan har vi givetvis den eviga frågan om packningsgrad, hur stor av det innehållet skall vara riktiga artiklar och hur stor kommersiella. Risken finns att medierna blir girig och över hälften av artiklarna i framtiden kommer att vara sponsrade och trovärdigheten sjunker och användarna i sin tur lämnar då de anser att mediet är ”köpt”

Det är onekligen en spännande utveckling att följa hur kommersiell storytelling kommer att ta allt större del av vår dagliga mediekonsumtion.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
IGTV floppar och Facebook börjar städa