Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

5 skäl varför många misslyckas med sin digitala marknadsföring

Allt blir digitalt och röststyrt idag och man kan göra otroligt smarta saker om man kan hantera data. Men tyvärr misslyckas många företag på grund av att man saknar rätt kompetens, man är ovillig att förändra sitt sätt att arbeta, man tror att man är kung på att skapa content (fast man inte är det), man förstår inte vad som går att mäta eller hur och alla minst har man många gånger en analog ledning.

Låt mig förklara varför företag misslyckas med sin digitala resa. Jag har redan gett er de fem viktigaste skälen varför företag, marknadschefer och ledningen inte förstår sig på det digitala. Men här kommer en förklaring varför man misslyckas.

1. Man jobbar på som man alltid har gjort, fast användarna har ändrat sitt beteende
Jag har skrivit om digital marknadsföring och om alla nya trender som dyker upp här på Dagensanalys.se under 5 år nu, trots detta är de få som använder de enkla handfasta tips som vi har delat med oss av under dessa år. Många gånger är det så att man läser om de intressanta trenderna och smarta sätten som man kan göra saker på med inspiration från andra företag som har gjort fantastiska resor och ökat sina mål med tvåsiffriga tal med enkla insatser. Sedan går man tillbaka och gör samma sak som man alltid har gjort.

Gammal vana är troligtvis den främsta orsaken att företag misslyckas med sin digitala transformation.

2. Okunskap om hur digitala kanaler fungerar och var användarna inhämtar information
I grund och botten måste man vara intresserad och nyfiken hela livet och testa nya saker om man skall bli bättre. Men de digitala kanalerna växer otroligt snabbt och det är svårt att hålla sig a jour om de senaste trenderna. Men man har inget val än att ge sig in och testa alla nya digitala medier och verktyg om man vill hänga med idag.

Att jobba i digitala kanaler är en ständig process där man hela tiden måste addera och testa nya saker samt stänga ned det som inte fungerar, man blir aldrig färdig.

3. Många satsar på att trycka ut ointressanta pressreleaser utan en historia bakom
De flesta företag har förstått att det är viktigt att få ut sin information och content marketing är stekhett då man vill vara med och kriga om att få ut sitt budskap och komma högre upp hos Googles sökträffar. Men att skriva är en konst som inte alla behärskar, att sedan förstå mekanismer med bra rubriksättning och bilder samt att ha erfarenhet att ha testat detta är det få som har erfarenhet av. Här på Dagensanalys.se har vi publicerat närmare 12 tusen artiklar, varav jag själv har skrivit tvåtusen, och jag har testat ALLT under dessa fem år som jag har skrivit.

Övning ger färdighet, eller som Ingemar Stenmark sa – Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag – det samma gäller om du skall bli bra på content marketing.

4. Man har otydliga mål och mäter inte insatserna när man går in i nya digitala kanaler
Problemet med digitala medier är att många inte förstår sig på dem och vet därför inte vad de skall mäta eller hur det skall mätas. Går det enkelt istället för komplicerat, börja med att sätta upp enkla tydliga kvantifierbara mål till att börja med. Exempelvis sätt mål för hur många blogginlägg ni skall göra under ett år, hur många inlägg ni skall ha i sociala medier per vecka, hur många e-postinlägg ni skall göra och följ allt i Google Analytics varje vecka. När ni har kommit igång börja sedan A/B-testa allt ni gör för att optimera kommunikationen i digitala medier, koppla på marketing automation verktyg så att ni kan automatisera allt. Det är viktigt att man börjar med kvantifierbara mål och optimering innan man börjar automatisera allt.

Allt går att mäta om man sätter upp tydliga mål, mäts det inte blir det inte gjort.

5. Sist men inte minst, många företag har en analog ledning utan intresse för digitala kanaler
I en digital värld där användarna använder Facebook för att dela med sig om vad man har gjort samt läser och kommenterar vad andra har gjort, man använder Google när man vill hitta något och man jämför priser mellan e-handlare och köper saker från hela världen snabbt och enkelt. Då fungerar det inte att man som företag inte tar till sig den digitala arenan och ger sig ut och testar. Men tyvärr är det många gånger så att man har en marknadschef eller ledning som är ointresserade av digitala kanaler för man läser fortfarande morgontidningen varje morgon och förväntar sig att alla andra också skall göra det. Det värsta man kan göra är att grunda sina beslut på sitt eget och kollegornas beteende, det stämmer inte med beteendet hos populationen i Sverige.

Man måste hela tiden våga prova nya saker och konstant förändra hur man jobbar på företaget då man har så mycket data att tillgå, men man får aldrig glömma bort användarna. Använd data för att ge användarna en bättre upplevelse och möt dem i de digitala kanaler som de befinner sig på (inte de kanaler som du befinner dig på)

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>