Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

4 Snabba tips hur du får bättre SEO

Att inte jobba med sin SEO-strategi är som att inte vilja svara på frågor från dina potentiella kunder. När man vill ha något söker man oftast på Google för att hitta det man är ute efter. Dyker man inte upp på träffarna finns man helt enkelt inte, det är istället dina konkurrenter som kammar hem affären.

Så därför bjuder jag på 4 snabba tips hur du bättrar på din SEO

1. Du måste ha en sida som är anpassad för mobilen

För fem år sedan var mobiloptimering bara något som man sa att man borde göra, idag måste man anpassa allt till mobilen då Google algoritmerna ger detta högre betyg.

Du måste optimera din webbplats med innehåll google sök gillar med bra innehåll och metadata. Därefter skall du uppdatera du din mobilsida dynamiskt för att fånga den mobila trafiken så att man hittar din mobila sajt (Du vet alla som alltid sitter med en mobil i handen).

Du måste helt enkelt upprepa processen och titta på trafikflödet från mobilen som är helt annorlunda gentemot de som kommer via en dator, många analyserar huvudsakligen trafiken från datorer och granska sällan tittar man specifikt på mobilanvändarnas beteende.

2016 blev mobiltrafiken den främsta källan av den totala användningen av internet i hela världen jämfört med datorn.

2. Lägg till lågupplösta bilder för att få en snabbare hemsida

Bilder är ett av de största problemen som skapar långsamma laddtider, Google algoritmer premierar snabba hemsidor, så om du vill hamna längre upp i sökträffarna se till att inte ha för högupplösta bilder som gör din hemsida långsam. Det är så att bilderna i genomsnitt tar 68 procent av en webbsidornas totala vikt.

Men trots att många vet att sidhastigheten är en viktig SEO-rankingfaktor, när det gäller optimering, är bildstorleken ofta förbisedd i SEO-strategierna. En orsak till detta är att om du laddar (och laddar om) din webbplats på din egen dator eller mobilenhet, har sidan troligen blivit cachad. En webcache lagrar tillfälligt data på en webbsida för att minska serverlagret (öka sidhastighet).

Med andra ord, när en sida har laddats och cachad, kommer servern att ge den cachade versionen för att spara tid när du kommer tillbaka senare för att hämta upp webbplatsen. Medan cachning en gång i veckan är en bra idé om du vill öka hämtad svarstid kan det oavsiktligt ge SEO ett intryck av att deras hemsida laddas snabbare än det faktiskt är. Ett sätt att testa detta är att rensa cashe och se hur lång tid det tar att ladda din sida.

Hela 53 procent lämnar en webbplats som tar mer än tre sekunder att ladda, det är ett misstag du inte har råd med.

3. Använd inte länkar till andra sajter

Jepp du läste det rätt. Detta går emot allt som alla som arbetar med SEO-strategier säger, men en sida utan länkar är en viktig del av rankningsstrategin.

”Om du publicerar högkvalitativt innehåll som ofta är mycket citerat på Internet – inte om bara länkar – när andra gillar kommenterar och delar i sociala nätverk och personer om dina inlägg får du SEO-poäng för detta då Google algoritmer tar in detta i deras score”

Så att aktivera människor i sociala medier och på andra webbplatser som är betrodda ger dig högre poäng sökmotorns ögon.

Denna rankningsstrategi har flugit under radarn, men både Google och Bing angett att de som inte har så många länkar som de försöker rad på är en faktor i hur sökmotorerna mäter autenticitet och kvalitet.

Duane Forrester, tidigare senior produktchef på Bing, noterade tillbaka 2016 att Bing har sagt följande

”Man räknade ut kontext och känsla samt tonalitet och hur man associerar saker utan länkar. När volymen växer och tillförlitligheten för detta omnämnande blir känt får du en bump i rankningen … ”

Bing är inte de enda som berättar om att de att är bättre att inte ha länkar, även Google refererar till att avsaknad av länkar är bättre som nämns i deras patent  “implied links” .

4. Optimera ditt innehåll för röstsökning

Bilder är inte de enda sättet att få bättre SEO. Med utvecklingen av Siri, Google Assistant och andra smarta AI-system har röstsökande blivit allt vanligare bland mobila användare. Faktum är att så många som 40 procent av de vuxna som är online använder röstsökning minst en gång per dag. Vissa uppskattar att röstsökning svarar på över en miljard frågor i månaden och mer än 50 miljoner röstaktiverade enheter var i omlopp i januari 2018.

Röstsökningen har bara börjat. Minst 20 procent av alla mobila sökningar är nu röstsökningar. Denna förändring i sättet som användarna interagerar med sökmotorer kommer oundvikligen att påverka SEO-taktiken.

Lyckligtvis för alla är de flesta strategierna för vanlig SEO också tillämpliga på sökordsoptimering – men inte alla.

Om du vill hålla jämna steg med Google och deras sökträffar, måste optimering av röstsökning vara en del av din strategi.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>