Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

4 enkla steg hur man kombinerar surveys och analytics för att nå maximal effekt

Alla företag strävar efter att erbjuda den optimala kundupplevelsen.

Genom att erbjuda kunderna en bra och enkel resa kommer de att gilla er, använda era tjänster mer och köpa av er nu och i framtiden. Utmaningen i detta är att skapa flöden där kunderna enkelt kan uppfylla sina mål och i samma process konverterar på ett eller flera sätt.

Givetvis har olika kundgrupper olika mål och preferenser och för att få ut det mesta av sin trafik behöver man förstå både vad de olika grupperna gör och vad de skulle vilja göra.

Utgår man enbart från analyticsdata kan man med aktivt testande slipa bort friktion och hitta nya vägar som kunden förstår och uppskattar, som därför gynnar affären.

Problemet är att om man optimerar enbart utifrån den webbupplevelse som man erbjuder idag, oavsett hur dålig den är för kunden, och man skapar sina hypoteser utifrån sina egna preferenser, inte kundens. Då är risken stor att den här gissningsleken aldrig leder till några riktiga resultat.

Det är här surveys kommer in. Det är nämligen så, att ställer man bra frågor till sina användare direkt på webbplatsen så får man bra svar tillbaka. Man får veta vilka de är, vad de vill göra på webben, vad de upplever hindar dem och mycket, mycket mer. Ju mer lojala användare desto bättre svar får man. På så vis låter man kunderna bidra direkt i utvecklingsarbetet

Man kan absolut använda trafikdata och surveys parallellt men det är när man kopplar ihop dem som man riktigt bra förutsättningar för att skapa en optimal upplevelse för de viktigaste kundgrupperna.

Det bästa är att göra arbetet i fyra enkla fyra steg.

Steg 1. Kartlägg beteendet
Gör först en analys med analytics i grunden för att se hur användarna rör sig och konverterar på sajten och hur det skiljer sig från hur du skulle vilja att det var.

Steg 2. Fråga användarna
Ställ enkla och meningsfulla frågor till användarna vid rätt tidpunkt under deras besök på din webbplats. Du bör ta reda på vilka de är, vad de vill göra på din webbplats, om de lyckas med det och låta dem själva uttrycka hur deras upplevelse kan förbättras. Ha också med någon form av ”betyg” på din webbplats så att du kan kvantifiera upplevelsen och sätta tydliga mål. Komplettera med frågor som gör att du kan verifiera eller förkasta dina egna hypoteser om användarupplevelsen.

Steg 3. Analysera
Nu har du all data som behövs för att förstå upplevelsen för olika kundgrupper, vad som gör att de beter sig på vissa sätt och varför det skiljer sig från hur du önskar att det skulle vara. Det gäller bara att vrida och vända på data på rätt sätt. Det bästa är att analysera trafik- och upplevelsedata tillsammans, men det kräver att man kan spåra hur människan bakom varje enkätsvar har betett sig. Har du inte den möjligheten så går det att analysera dem separat. Det är tyvärr inte lika kraftfullt men tar dig ändå långt förbi det du kan uppnå med bara en av metoderna.

Steg 4. Testa nya lösningar
Gör en actionlista baserat på analysen. Sätt det största problemet för din viktigaste målgrupp högst upp. Börja beta av listan med så enkla medel som möjligt och mät resultaten, både på upplevelse- och beteendenivå. Har du endast jobbat med trafikdata tidigare kommer du att bli förvånad över hur snabbt du kan förbättra din webbplats genom att fråga användarna.

Sammanfattning
Att kombinera trafik- och upplevelsedata tar du din webb i rätt riktning betydligt snabbare och säkrare än att bara titta i Analytics och utveckla efter den egna magkänslan.

Ställer man rätt fråga till rätt person vid rätt tidpunkt så får man bra svar om vilken upplevelse de har. Det är det bästa sättet att alltid vara i takt med användarnas förväntningar och behov.

Vems upplevelse och åsikter är egentligen viktigare än de riktiga användarnas när det handlar om deras kundresa?

Vill du få maximal effekt av dina marknadsinsatser, kontakta gärna oss så bjuder vi på 1 timmes konsultation om hur du kan optimera din affär genom att kombinera surveys och analytics

Jonas Velander CEO E-Space Communication

På Dagensanalys.se publicerar vi artiklar från gästskribenter. Om du vill få en artikel publicerad här är du välkommen att kontakta oss.

Dagensanalys.se når ut till över 11.000 unika besökare varje vecka som vill få insikter i händelser som påverkar vardagen.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>