Keymetrics

Tydliga trender på årets Box World Tour

I torsdags bjöd molnlagringsföretaget Box in till sitt årliga event Box World Tour (BWT). Under en dag fick besökare lyssna på de senaste nyheterna, ställa frågor kring GDPR och lära sig mer om avancerade lagringsfunktioner. Tre trender framkom tydligt: Praktisk användning av AI, nya dataskyddsförordningen GDPR samt företags ansvar för miljö och samhälle.

Dörrarna öppnades kl. 8:30 och det var då möjligt att gå runt i utställarområdet och träffa olika partners till Box, bland annat fanns företagen Nintex och IBM på plats. Kl. 10 var det så dags för den första sessionen i den mycket läckra spegelsalen, då företagets grundare och VD Aaron Levie med stor entusiasm berättade om Box och hur företaget ser på sin verksamhet och framtid. Det var dessvärre en presentation som var mycket lik den han höll på förra årets BWT, så en besvikelse för oss som väntat på något nytt och häftigt. Desto mer spännande blev det dock när företagets produktchef Jeetu Patel äntrade scenen och berättade om Box Multizones och den nya möjligheten att på individnivå välja var företagets data ska lagras utifrån 7 olika zoner världen över.

Det som dock fick mig (och flera andra) att höja på ögonbrynen var avslöjandet om ett samarbete med Google, Amazon och IBM kring deras respektive AI-lösningar. Box kommer i juli att påbörja ett pilotprojekt där ostrukturerad data, som bland annat bilder, filmer och ljudfiler, analyseras av AI. Analysen genererar metadata kring innehållet i filerna som gör det möjligt att både söka i filerna och även sortera dem efter deras innehåll. Exakt hur det kommer fungera arbetar de fortfarande på, men Patel menar att de räknar med att gå live med funktionerna i slutet av året. Alla företag i den nya ekonomin satsar på AI och här verkar även Box vara något på spåren, för vem vill inte ha ordning på ostrukturerad data?

Någon som såg stora möjligheter med AI-analyserna av data var Vibeke Bugge Kristiansen, VD på det danska dokumenthanteringsföretaget Strator som jag fick möjlighet till en pratstund med. Strator fokuserar framför allt på avancerad dokumenthantering i hårt regelstyrda verksamheter såsom läkemedelsbranschen och liknande. Hon menar att möjligheterna med att låta en AI analysera och gå igenom dokument kan göra deras arbete mycket enklare och effektivare, förutsatt att de når upp till de höga krav på kvalitet som kunderna ställer på Strator. Kraven på att veta vad som finns i vilket dokument ökar dessutom genom den nya dataskyddsförordningen GDPR, och där kan den nya AI-funktionen återigen vara till stor hjälp.

När man håller ett event dagen före GDPR träder i kraft går det inte att undvika detta hett omdebatterade ämne. Tydligen har GDPR dessutom gått om Beyoncé i fråga om antalet Google-sökningar som görs på ordet, så det är utan tvekan något många är fokuserade på. Box VP of Compliance Crispen Maung berättade först lite kort om hur Box under många år arbetat nära EU kommissionen för att garantera hög säkerhet och fullgott integritetsskydd. Han höll därefter en paneldebatt där såväl jurister från PwC som forskare deltog och pratade om hur GDPR kommer påverka företag nu när lagen faktiskt träder i kraft. Panelen var enig om att arbetet med GDPR inte är över, utan nu börjar arbetet med att se till att regler efterlevs och att rutinerna som satts upp faktiskt fungerar som det är tänkt. Att tänka integritet och skydd av personuppgifter är inget man gör en gång, utan ett arbete som måste genomsyra hela verksamheten och vara ständigt närvarande. Men nu känner jag och säkert många med mig sig tämligen mätta på GDPR. Vi är nog många som nu lutar oss tillbaka ett tag för att se vart det hela faktiskt tar vägen.

Den sista tydliga trenden är en som förekommit även på andra event det senaste halvåret, nämligen företags ansvar för miljö och samhälle. Det CSR-arbete som tidigare gjordes för att ha en välpolerad yta har nu blivit ett viktig konkurrensmedel. Stephen Thomson, motvillig framtidsforskare (enligt egen utsago) menade att företag har mycket att tjäna på att ta ett större ansvar. Yngre generationer väljer oftare såväl varumärken som arbetsplatser baserat på värderingar och ställningstaganden, något som även leder till ökad exponering för en målgrupp som annars kan vara svår att nå. En del i företagets arbete kan vara att stötta hjälporganisationer på det sätt som Box stöttar exempelvis den Schweiziska biståndsorganisationen Medair. Jag pratade med Medairs CIO Eleanor Meyers, som sedan några år tillbaka använder Box för att både se till att alla hjälparbetare har tillgång till rätt information, och även att informationen är säker i händelse av katastrofer eller hastig evakuering. Resultatet har blivit att såväl kritisk dokumentation för hjälparbetare, som relevant ekonomisk information för bidragsgivare såsom FN och EU finns tillgänglig. Även Medairs marknadsföringsavdelning börjat använda Box, vilket lett till att bilder och filmer enklare finns tillgängliga, vilket ökat det visuella intryck som organisationen kan göra ibland annat sociala medier. En enkel investering för Box med en stor och påvisbar effekt för människor i kris världen över.

På det hela taget var det en intressant dag som bjöd på både breda penseldrag och djupdykningar i detaljer. Det fanns gott om framgångssagor och det var tydligt att Box är stolta över de produkter och tjänster som de tagit fram. Jag ser fram emot nästa år och trenderna som kommer att svepa över branschen. Kan vi gissa att det blir mer om AI i praktiken, 5G i mobilen och fusionen av privatlivet med arbetslivet i molnet?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bara mobiler och Facebook i toppen på ny rapport från ComScore