Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Gäller än idag: Rejält uppblåsta räckviddssiffror hos mediernas favorit Ocast

Jag besökte den nya och spännande plattformen Ocast, som alla talar om. Väl på sajten förundrades jag över alla uppblåsta siffror som medierna publicerar. Det är ju verkligen varken rim eller reson i vad som publiceras på Ocast. Vem är boven i dramat – Ocast eller medierna?

Aller, Bonnier, Egmont och Metro har alla upp till tredubblat sina siffror nu efter det att de publicerade dem på KIA. Ett hopp över till en annan lista och BAAAM så blir man ett större mediehus. Ett exempel är Bonnier Tidskrifter Total deras nätverk hade cirka 2,5 M unika per vecka på KIA (vecka 38 hade de 2 499 846 unika webbläsare när de valde att lämna 3:e partsmätningen), nu har de helt plötsligt en räckvidd på 7,2 miljoner i total räckvidd per vecka på Ocast?

Allvarligt talat, varken Ocast eller Bonnier Magazines & Brands (som de nu så fint heter) verkar fatta vad begreppet räckvidd betyder. Vad jag förstår är det hur många ögonpar du har möjlighet att nå via mediet som du annonserar i.

Hur är det möjligt att man har en räckvidd på 11,5 miljoner per månad hos Bonnier Magazines & Brands när det bara finns 10 miljoner svenskar?

Hur är det möjligt att nå 17,5 miljoner ögonpar i ett media per månad som dessutom har en målgrupp som till 80 procent består av kvinnor som man gör med Aller Media, enligt Ocast. Är det kanske jag som inte fattar begreppet räckvidd? I min förtvivlan har jag läst flera artiklar och publikationer som förklarar termen.

Om jag citerar direkt från boken Hållbar Marknadskommunikation som är en guide om medieplanering så här säger de…

Medieräckvidd: Hur stor andel av målgruppen som har möjlighet att komma i kontakt med mediet.

Nettoräckvidd: Antalet individer som kommer i kontakt med eller har möjlighet att komma i kontakt med reklaminslaget minst en gång under en kampanj. Kallas också räckvidd 1+.

OTS/OTH: Antal gånger den genomsnittlige individen i målgruppen har möjlighet att komma i kontakt med reklambudskapet under en kampanj i genomsnitt (totalt antal möjliga kontakter med mediet/individer). Kopplat till medieräckvidd.

Medierna kastar sten i glashus när de ideligen hoppar på Facebook om deras ”uppblåsta räckvidd”. Speciellt Breakit har belyst detta problem med Facebook som skall ha fler inloggade än det finns svenskar. Pinsamt för Breakit eftersom de ju faktiskt är en del av Ocast, som publicerar siffror där man har en större räckvidd än det finns svenskar. Men att granska sina ägare vågar inget media göra, inte heller Breakit. De kanske inte ens vill för deras egna siffror publiceras där.

Extra jobbigt är det också nu då i princip alla större medier har hoppat in på Ocast och publicerar sina ”uppblåsta siffror” ingen av dem vill ju väcka björnen och fronta den här debatten då de själva är delaktiga i den stora bluffen. Det är tryggare, säkrare och enklare att ge sig på amerikanska jättar som ”fuskar” med sina siffror än att städa sin bakgård.

Det är inte bara dags att städa upp i sifferträsket, det är fanimej akut!

Man måste själv ha ordning på torpet innan man börjar hoppa på andra, tycker jag. Det är skamligt att visa så uppblåsta siffror som man gör på just Ocast, och inte skämmas. Ännu underligare är det att mediebyråerna sväljer siffrorna utan att tänka.

De skall till och med skapa en egen plattform som heter ”MIP” tillsammans med Ocast. Det skall bli spännande att se hur de ska lyckas planera kampanjer med medier som har 17,5 miljoner kvinnor i Sverige.

Annonsörerna är nog smartare än så och kan förhoppningsvis syna siffrorna innan deras budskap slungas ut till alla.

Jag undrar vilken magisk formula Ocast och medierna har kommit på tillsammans. Jag hittar nämligen ingen källhänvisning till ett kvinnomagasin som säger att de når 17,5 miljoner i månaden, fast de gör det på Ocast. Hur är det ens möjligt undrar jag.

Kan någon förklara hur Ocast och medierna som listas där kan nå fler individer än det finns svenskar? Jag vill lära mig hur det går till, på riktigt.

Tycker synd om mig själv då jag försöker förstå samtidigt som jag känner mig omgiven av idioti. Det kanske är jag som måste sänka ribban och lära mig spela ’spelet’ genom att ignorera sanning och logik.

Timo Koskinen

Dagensanalys

Mina artiklar baseras på min egna åsikter och reflekterar inte alltid Dagensanalys.se. Jag svarar för mina egna åsikter i mina artiklar.

Jag gillar media, analys och att tycka om det som är rätt och fel. Det är viktigt att man vill tycka om saker, tycker jag. Maila gärna mig om du vill bolla tankar och idéer.

Jag har jobbat länge inom media som både köpare och säljare. Jag tycker annonser är bra och att adblockers är dåliga. Internet är framtiden och allt analogt kan packa ihop och lägga ned.

Läs mer om

3 Kommentarer

Du har helt rätt, det verkar som att på mediegruppnivå har de adderat ihop de unika räckvidderna för de individuella varumärkena. Det är ju detsamma som att lägga ihop en korg med äpplen och sälja dem som päron.

Svara

KIAindex 2.0?

Svara

Skrota hela Ocast !

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>