Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Tusentals appar bryter mot GDPR

Tusentals Android-appar kan bryta mot lagen om skydd av barns personuppgifter och GDPR. Det verkar dock finnas en viss osäkerhet om vem som ska hållas ansvarig, eller om det är en lagöverträdelse att de läcker data.

Att appar läcker privat data är dåligt, men det blir ännu mer graverande när barn är inblandade. Forskare har utvecklat ett automatiserat verktyg för att analysera 5,855 populära Android-appar, som marknadsfördes eller markerades som familjevänliga.

Resultaten var inte smickrande på något sätt.

– 5 procent av de appar som ingår i studien samlade användarnas plats eller kontaktuppgifter (till exempel telefonnummer eller e-postadress) utan samtycke från föräldrarna.

– 1 100 av programmen (19 procent av alla i studien) delade känslig information med tjänster från tredje part vars användningsvillkor uttryckligen förbjöd användningen i barns appar, troligen för att de är mer engagerande i beteendestyrd annonsering.

– 2 281 appar (39 procent av alla i studien) ser ut att bryta mot Googles användarvillkor angående delning av aktiva personer (som tillhandahåller unik information som kan kopplas till en enskild person över tiden och över plattformar, appar eller enheter.)

– 40 procent av apparna i studien delade användarnas personuppgifter via internet utan att tillämpa rimliga säkerhetsåtgärder.

– Av de 1.280 appar som ingår i studien som integrerades med Facebook, använde 92 procent inte företagets konfigurationsmöjligheter för att skydda användare under 13 år.

Det stora problemet är att företag har hittat en gråzon där de kanske kan undvika regler och krav och vissa apputvecklare verkar inte ens bry sig om lagar och GDPR.

Studien är en ögonöppnare om det sorgliga tillståndet på app-marknaden. Den leder inte nödvändigtvis inte till rättsliga åtgärder, men den synliggör problemen på appmarknaden och att GDPR-lagstiftingen har ett stort arbete framför sig att städa upp i appträsket.

Läs mer om studien här

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>