Så här samlar Facebook data på personer som inte har ett konto | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Så här samlar Facebook data på personer som inte har ett konto

En av de mer intressanta saker som kom ut från förhören med Mark Zuckerbergs under kongressens vittnesmål under förra veckan var att Facebook samlar in data från alla även om de som inte har ett konto på Facebook.

Ännu mer intressant är att det inte finns något sätt att undvika att de samlar data från dig fast du inte har ett Facebook-konto.

Facebook publicerade ett blogginlägg under förra veckan för att förklara varför de samlar in data från de som inte har ett konto.

Blogginlägget innehåller dock inte allt. De nämnde inte termen ”skuggprofiler” som man kallar dem som man samlar in data från trots att de inte har ett Facebook-konto. Det nämnde inte heller hur länge data lagras, eller hur Facebook samlar in data från icke-användare när deras vänner som använder Facebook för att ladda upp sina telefonkontakter.

Vad betyder termen ”skuggprofil”?
Så här beskriver internet den information som Facebook samlar om personer som inte är faktiska användare – idén om namnet är att Facebook har tillräckligt med data från människor för att skapa en version av deras profil även om de inte är ute efter att använda den.

Facebook VD Mark Zuckerberg hävdar att han inte känner till termen? Facebook säger att de bygger inte skuggprofiler av människor. Uppgifterna samlas in för andra ändamål.

Vilken data samlas in från icke-användare?
Facebook verkar samla in data från icke-användare på två sätt: Från deras surfhistorik och från sina vänner.

Datainsamlingen för webbhistorik är vad Facebook beskriver i sitt senaste blogginlägg. När folk navigerar på internet skickar webbplatser som använder Facebooks annonspixel eller andra sociala API-er som länkar tillbaka till Facebook (som ”Gilla” -knappen) data om besök på webbplatsen tillbaka till Facebook. Man samlar in den data på alla som besöker dessa webbplatser, oavsett om de är registrerade användare eller inte.

Om du inte är Facebook-användare är data inte lika värdefull. Det beror på att Facebook inte säljer riktade annonser baserat på den webbhistorik som den gör om du är en registrerad användare. Men Facebook kan fortfarande använda den informationen, som innehåller din IP-adress, för att visa annonser för att få dig att gå med i Facebook. Det betyder att Facebook inte kan tjäna pengar från din surfhistorik om du inte är en användare, men de kan rikta sina budskap från dem själva med egna annonser.

Det andra huvudsakliga sättet som Facebook får information från icke-användare är från dess kontaktuppladdningsfunktion. När folk registrerar sig för Facebook väljer många av dem att ladda upp sina kontakter till tjänsten så att de kan hitta andra vänner i nätverket. Det är dock troligt att vissa kontakter i telefonen inte är medlemmar i Facebook – men de lämnar fortfarande den här informationen till dem. Beroende på hur detaljerade personer som är med sina kontakter kan denna data innehålla mycket mer information än bara ett telefonnummer.

Vad gör Facebook med denna data?
Som Facebook nämnt i sitt senaste blogginlägg används viss data för analytics – det innebär att web- och apputvecklare betalar Facebook för att berätta för dem hur många som besöker deras webbplats och så vidare. Facebook hävdar också att det används för säkerhetsändamål, som identifiera robotar.

Så här förklarade Facebook det i blogginlägget.
Att ta emot data om de webbplatser som en viss webbläsare har besökt kan hjälpa oss att identifiera dåliga aktörer. Om någon försöker logga in på ditt konto med hjälp av en IP-adress från ett annat land, kan vi ställa några frågor för att verifiera att det är du. Eller om en webbläsare har besökt hundratals webbplatser under de senaste fem minuterna, det är ett tecken på att enheten kan vara en bot.

Kontaktinformationen är mer intressant. Facebook kan använda kontaktinformationen för personer som inte använder Facebook för att hjälpa till att länka två personer som använder Facebook.

Med sin stora ”dolda svarta bok” kan Facebook gå längre än att bara matcha dig direkt med någon annan som har din kontaktinformation. Nätverket kan göra kontaktkedja – om två olika personer båda har en e-postadress eller ett telefonnummer i sin kontaktinformation, vilket indikerar att de eventuellt också kan känna varandra. Det behöver inte ens vara en adress eller ett telefonnummer som du personligen lämnade till Facebook, det kan helt enkelt vara så att de kopplar ihop olika datapunkter från flera användare för att koppla ihop dem.

Återigen hävdar Facebook att det inte skapar skuggprofiler. De säger att de inte använder den ”svarta boken” med informationen för att bygga profiler om personer som inte är på Facebook.

Hur länge lagrar Facebook data?
Facebook säger att de inte sparat data för alltid, men det är lite vilseledande. Facebook behåller data från sina användare upp till 90 dagar, men de säger att de raderar data för icke-användare efter 10 dagar.

Facebook tar bort surfdata för icke-användare efter 10 dagar, men bara om det samlas in genom ett av företagets sociala plugins, som ”Like-knappen”. Om det samlas in via Facebooks annonseringspixel, lagras det i upp till 90 dagar.

Men man lämnar vanligtvis inte internet under 10 dagar. Det betyder att även om Facebook kan ta bort webbläsardata från icke-användare, men att man samlar in det kontinuerligt. Så även om de tar bort en användares surfdata från 10 dagar sedan har Facebook förmodligen ännu mer liknande data från nio dagar sedan, åtta dagar sedan, sju dagar sedan…

När användarna delar sina kontakter med Facebook, har data ingen ”Time Out” som manuellt tar bort det som laddat upp. Facebooks hemsida avser kontaktuppladdningar som något som händer ”kontinuerligt”, så sannolikt försvinner denna data från icke-användare aldrig helt från Facebook-servrar.

Finns det något sätt att stoppa Facebook från att samla in min data?
Nej, det finns inget sätt att välja bort denna typ av datainsamling. Du kan undvika at gå ut på internet. Men även då kan vänner eller familj som delar sin kontaktlista med Facebook ge dem dina uppgifter.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>