Keymetrics

Reklamblockeraren vinner i högsta domstol och lättnadens suck hörs på internet

I Tyskland har det pågått ett rättsfall där den tyska mediekoncernen Axel Springer stämt företaget bakom Adblock Plus, i hopp om att få bort dem från marknaden och olagligförklara reklamblockerare. Som du kan läsa i rubriken förlorade idioterna än en gång.

Axel Springer med stöd av hela mediebranschen har försökt att på alla sätt olagligförklara världens mest använda reklamblockerare, Adblock Plus. Högsta domstolen håller inte med och har nu dömt till fördel för reklamblockeraren.

Axel Springer anser att ”det här är en attack mot hjärtat av fri media”. Lyckligtvis för oss användare är rättsväsendet i Tyskland smartare än all ”fri media”.

Skönt att det här rättsfallet inte hände i Sverige, för då hade nog ”fri media” vunnit, eftersom svenskt rättsväsende inte har någon ryggrad då det gäller sådana här frågor (tänker nu på målet mot The Pirate Bay) och är extremt okunniga i allt som har med internet att göra.

Det som Axel Springer glömmer bort är att det fria internet trumfar ”fri media”. Det är upp till varje användare vad de vill se eller inte se på internet, och det inkluderar reklam. Om medier störs av fria internet så måste de låsa in sitt innehåll och ta betalt, så som DN och SvD nu börjat göra eller hitta någon annanstans att husera.

Av någon konstig anledning tror medier att de är lika med internet, som att de på något sätt kan ändra historien och ta över ’ägandet’ av en kommunikationskanal som inte ens hade dem i åtanke när den först lanserades. Om medier väljer att husera på internet så måste de också omfamna de regler som gäller där. Blir riktigt förbannad över hur högfärdiga de är. Uppfinn något eget om ni inte är nöjda med vad internet erbjuder istället för att försöka förstöra den enda sanna demokratiska plattform vi har på vår planet. Vitun idiootit!

Sverige älskar ju sina körkort och gör det hela tiden svårare att få ett. Det borde finnas ett internetkörkort som alla gubbar i kostym måste ta innan de får åka ut på internet. För idag är det rent av farligt hur de hela tiden krockar in i internets grundpelare.

Det enda sättet att vinna över användarna är att göra som tjänsterna Spotify och Netflix – börja erbjuda något som är värt att betala för. Det är faktiskt så enkelt.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”Utmaningar och förändringarna i mediebranschen syns vara universella”