Keymetrics

Radiostationen 2DayFM slutar sända reklam

I Sydney, Australien, har radiostationen 2DayFM beslutat att inte sända reklam mellan vissa tider.

Värden Amy Goggins berättade igår till sina lyssnare att mellan kl. 09 – 15 skulle ingen radioreklam förekomma. Idén är att hålla sina lyssnare engagerade längre.

Bra idé eller hur. Det är för mycket reklam på radio idag. Därför musiktjänster äter upp allt mer av tiden som kunde tillhöra radio. Girighet straffar sig alltid i längden.

2DayFM har valt att inte kommentera om den nya strategin men allting pekar på att de flyttar sin radioreklam till en senare tid efter kl. 15 då fler lyssnar.

Andra radiostationer har utfört liknande strategier, till exempel stationen Nova som endast hade två reklaminslag som mest efter varandra. De var dock tvungna att överge denna strategi efter några år, då pengarna sinade.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
AudienceProject blir officiell mätleverantör för finska MediaMetrics – Comscore petad