Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Nyhetsmedia och annonsörer skapar gemensam ny mätvaluta

I England har tre stora aktörer inom nyhets- och annonsindustrin gått samman för att skapa en ny mätvaluta som ska öka transparens i nyhetsmedia. Den nya valutan heter ”Audience Measurement for Publishers” och är efterlängtad av alla aktörer på marknaden.

Att mäta nyhetsmedia är ett arbete som med tiden blivit allt svårare. Med fler enheter, spridning i olika medier och många involverade aktörer har både publicister och annonsörer upplevt en utmaning med att få fram tillförlitliga siffror. Tidigare försök som ”National Readership Survey” fungerade ett tag, och ersattes sedan av ”Joint Industry Currency” som ger insikt i hur innehåll läses över olika medier, såväl tryck material som på datorer, mobiler och surfplattor. Denna verkar också ha spelat ut sin roll nu, i och med att tre branschorganisationer i England gått samman för att skapa den nya mätningen.

De tre organisationerna är News Media Association (NMA), Professional Publichers Association (PPA) och Institute of Practitioners in Advertising (IPA) och tillsammans har de nu skapat företaget Published Audience Measurement Company (PAMCo) som tagit fram den nya mätningen.

Mätningen lanserades i torsdags (19/4) och en initial redovisning visar att 24,6 miljoner britter läser nyhetsinnehåll dagligen. På veckobasis är antalet nästa det dubbla, 41,3 miljoner läsare. De nya mätningarna avser kunna förbättra samarbetet mellan annonsörer och publicister, genom att tydligt visa oberoende statistik över var, när och i vilket sammanhang som nyheter, och därmed även annonser, syns.

David Dinsmore, ordförande på NMA, säger i ett uttalande att ”I en tidsålder när mediamätningar är mycket ifrågasatta, kommer PAMCo se till att nyhetsmedia ligger i topp vad gäller transparens”. Han säger vidare att ”Annonsörer kan nu köpa våra annonsytor och tryggt veta att deras innehåll kommer synas – och synas i en säker, verifierad miljö”.

Frågan om mätningar och tillförlitlighet är inte isolerad till England, även i Sverige dyker frågan gång på gång upp hur mycket det går att lita på olika publicisters räckvidd. Tidigare använde flera svenska aktörer sig av KIA-index som gav information om räckvidd för bland annat olika nyhetssajter. Idag har flera gått över till Ocast, som fått kritik för att via uppblåsta siffror. Kanske behövs det ett liknande samarbete mellan flera olika aktörer för att såväl annonsörer som publicister ska kunna lita på mätningarna. Frågan är vem som kan ta upp den bollen?

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>