Keymetrics

Nu räcker det med skitsnacket om Facebook

Varje dag är det löpsedel efter löpsedel om Facebook och deras hantering av deras data. Att de har data om sina användare är inget nytt. Bonnier, Schibsted, Staten, SPAR, Mastercard och alla andra gubbar i kostym som också har data kastar just sten nu i glashus.

Från den dagen du öppnar din ögon är du spårad. Med vårt svenska personnummer vet staten och alla företag i princip allt om dig. Om det tas en UC får de veta om du har pengar och inga prickar hos kronofogden. Om du vill läsa en inlåst artikel på DN.se visar Klarna dina uppgifter i formuläret så att allt du behöver göra är att köpa. När Schibsted skryter om att de har information över hundratusentals svenskar i sina databaser hyllas deras tillgång som något mästerligt. Så fort du surfar in på Aftonbladet kastar de ett trettiotal kakor din väg som sedan spårar varje musklick du tar. När du köper din fralla på Hemköp registreras varenda steg du tar från att du kliver in i butiken till att du betalar med ditt kort. Varför tror du att bankerna vill att du ska använda Swish? Spårning så klart.

Om jag var en av ovan skulle jag istället hålla tyst. För vem vet när vinden vänder och skriverierna istället börjar handla om dem och datan som de säljer för att tjäna sina pengar. Eller vad sägs om TV4 och deras 3,5 miljoner inloggade användare som far runt inom och utanför den tjänsten.

Vi är alla spårade och de flesta av oss vet också om det. De som inte vill bli förföljda använder annonsblockerare, ser till att surfa i inkognitoläge eller använder VPN-tjänster. Men tur är, för alla annonsörer och tjänster, bryr sig hälften inte om spårningen, Spåra på bara för vi har inget att dölja.

Data är guld och utan den skulle annonsaffären ha dött ut för länge sedan. Gratistjänster skulle bara vara ett minne blott och vi skulle alla stå på Hötorget och skrika ut våra priser.

Typiskt nog får gubbarna i kostym vittring och börjar direkt med skitsnacket om Facebook och deras spårning av sina användare. Såklart att Facebook spårar användare, det är ju så de tjänar sina pengar. Du får en gratistjänst som de omvandlar till data, annonsyta och intäkter. En enkel ekvation som bland annat Aftonbladet och Expressen jobbat efter i många år.

Det som är nytt är att gubbarna i kostym känner sig hotade över att 80 procent av annonsintäkter numera går till Facebook och Google. Därför utbrister de ”se så stygga de är, du ska lägga dina pengar hos oss istället” så fort de ser möjligheten. Som om Bonnier, Schibsted eller alla andra, som ropar högt, någonsin brytt sig om användarna. Vilket skämt! Se bara på klickrubrikerna och annonsjulgranen de producerar.

Attacken kommer inte att fungera eftersom Facebook varken tappar annonsörer, intäkter, användare eller sitt börsvärde. Det enda som består efter att dammet lagt sig är hesa gubbar i kostym som hamnat ännu längre bort ifrån verkligheten och ett ännu starkare Facebook som tågar på. För miljoner slår aldrig miljarder!

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
UPPDATERAD: Vad gör sajtägarna när besökarna sviker? Jo, man ändrar hur man redovisar sina siffror förstås!