Keymetrics

Konsumenter har dålig kunskap om AI

Över hälften av marknadsförare (65%) säger att de vet vad maskinintelligens är, och 61% har hört talas om eller vet vad maskininlärning är. Bland konsumenterna är det endast 35% som vet vad maskinintelligens och maskininlärning är.

Den nya kvartalsrapporten AI Radar visar också att konsumenters kunskaper om AI-relaterade teminologier är begränsad.

Enligt undersökningen är prediktiv text (78%), e-post filtrering (66%) och prediktiva söktermer (62%) de mest använda tjänsterna som baseras på AI. Det visar sig också vara viktigt för konsumenter att de kan hitta information (56%), göra deras liv lättare (45%) samt lära sig mer om ämnen (39%).

Nigel Gwilliam, konsult på IPA berättar: ”AI is bubbling up in all manner of places, but we don’t necessarily appreciate it as AI from the fuel injection and anti-lock brakes in your car to the heart of Youtube’s content filtering”. Han fortsätter sedan med berätta att branschen har möjlighet: “To engage and guide clients on AI and take the lead in demystifying the landscape for consumers so they can better understand the real benefits”.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Strategy Awards 2020
Här är företagen som kan vinna Strategy Awards 2020