Efter granskning godkänns Facebooks annonsmätningar av MRC

Annonsörer har länge efterfrågat tredjepartsvalideringar av Facebook mätningar. Nu så är det äntligen klart, efter en granskning av självaste MRC, att Facebook får godkänt för globala annonsvisningar (impressions) både på Facebook och Instagram. Processen tagit närmare ett år att genomföra.

MRC står för Media Rating Council och har sitt säte i USA och jobbar med att verifiera mätningar. Men organisationen är även viktig för Sverige då flera andra internationella organisationer som IAB följer deras rekommendationer.

“We recognize the industry’s desire for more independent third-party validation, so this is welcome progress. We look forward to continuing our verification work with the MRC,” säger en stolt Brad Smallwood (på bild) som är chef för Marketing Science på Facebook.

För Facebook är det just nu extra viktigt att visa på ett engagemang i att ha validerade mätningar för sina annonser. Facebook har ju inte bara på senaste tiden fått kritik för hur de hanterar data utan även för att de haft problem med sina mätningar. Genom att låta MRC validera deras annonsmätningar visar Facebook på en öppenhet och vilja att svara på annonsörernas önskningar. För det är ju så, inga annonsörer är lika med inga intäkter.

Den här valideringen är en av flera som Facebook ska ta sig igenom med MRC. De kommer även se över “viewability integrations” och “two-second buying”. Facebook kommer i samband med “two-second buying” att jobba med MRCs “invalid traffic audit guidelines” samt senare även söka godkännande för annonsvisningar i Audience Network.

Här kan du lyssna på Mark Zuckerberg när han pratar om deras inställning till att göra rätt för sig.