Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

E-postadresser utan företagsnamn upplevs vara oseriösa

Företag med e-postadresser som avslutas med hotmail.com, gmail.com eller telia.com upplevs som oseriösa, omoderna och opålitliga av nära 60 procent av svenskarna.

Det visar en undersökning som webbhotellet Loopia genomfört under 2017.

– Företag som låter e-postadressen innehålla företagets domännamn istället för e-postleverantören har större chans att uppfattas som professionellt av blivande kunder. De behöver inte heller associeras med gratistjänster för e-post eller uppfattas som oetablerade på grund av att domänen som leder till företagets hemsida saknas i e-postadressen, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

E-post är den överlägset vanligaste kommunikationstjänsten i Sverige enligt en rapport från IIS. Hela 97 procent av svenskarna använder e-post och sju av tio gör det dagligen. Utvecklingen av e-postanvändandet har sett ungefär likadan ut under de senaste tio åren där omkring 95 procent använder e-post och strax under 70 procent gör det dagligen.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>