Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Den sanna historien bakom Facebook-skandalen och Cambridge Analytica

Journalisten Matthew Hindman har intervjuat mannen bakom analysprojektet som blev en skandal, Aleksandr Kogan. I artikeln får du lära dig om vad som egentligen hände och hur Aleksandr lyckades ta fram avancerade analysmodeller med data från Facebook.

Det visar sig att Aleksandr Kogan som tagit fram den kritiserade modellen faktiskt skapat den på samma modell som används av Netflix för att rekommendera filmer. Att det sedan blev en jätteskandal efter Trumps vinst i USA och en massa andra osannolika händelser blev en överraskning för teamet som ville visa sin kunskap med matematisk sannolikhetslära och modellering.

Här kan du läsa hela artikeln som är ganska lång, men mycket intressant.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>