Keymetrics

Dagens Media slår ihop sina siffror samtidigt som de jagar ’sanningen’ från Blondinbella

Foto: Press

På Dagens Media kan man idag läsa ännu en artikel om Blondinbella och hennes statistik. Kritiken i artikeln är att Blondbella ”slår ihop” sin statistik från olika kanaler för att skapa ”sifferbluff”, samtidigt gör Dagens Media komiskt nog samma sak.

Dagensanalys.se har skickat e-post till Dagens Media för kommentar om deras siffror på Ocast.

Som du själv kan se summerar Dagens Media sin trafik i den mobila kanalen (34.795 unika webbläsare) med trafiken från desktop (44.285 unika webbläsare) för att visa upp en totalsiffra om 79.079 unika webbläsare i veckan. Ska vi verkligen tro att Dagens Media inte har någon dubbeltäckning mellan sina mobila besökare och besökare på desktop? Är det sannolikt att ingen surfar in på deras desktopsajt också besöker dem i mobilen?

Samtidigt som man själv summerar och visar stolt upp fantasi-siffror hoppar man på Blondinbella om att göra samma sak med ord som ”sifferbluff”.

Liknelsen är slående Trump och hans fejk news. Samtidigt som han skriker fejk news ljuger han själv om det mesta.  Är det verkligen så vi vill ha det här i Sverige? Att medierna attackerar andra om ”sifferbluff” samtidigt som de själva ljuger.

Vore så bra med en riktig diskussion om siffrorna och vad som egentligen gäller. Just nu är det pajaser som kastar tårta på varandra inom ett område som de bevisligen inte förstår.

Dags att städa upp i branschen och lyssnar på alla kunniga som jobbar med onlinestatistik, och då menar jag de verkligen kunniga, inte ryggdunkarna som bara säger ”javisst!”

Som du märkt är det dig väldigt tyst från Bonnier efter att det uppdagats att de slår ihop sina siffror så pass att de till och med har fler läsare än det finns svenskar i vårt avlånga land.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
7 tips för hur du kan motverka sommartorkan som e-handlare