Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Bonnier attackerar Blondinbella samtidigt som de listar sina egna fantasi-siffror på Ocast

Nu är Bonnier-ägda Resumé igång igen med att kasta sten i glashus. Attacken mot Blondinbella och hennes besökartal till sin blogg är ren hyckleri när de själva visar sina siffror på Ocast.

Ocast som är en tjänst där du kan lista vilka siffror du vill har samma ägare bakom sig som Breakit. Det vill säga tidningen som först attackerade Blondinbella om hennes siffror. Reglerna verkar inte gälla för någon av de som listas där, bara för alla andra.

Resumé påstår själva att de har 412 972 svenskar som besöker deras sajt i ”total räckvidd” varje månad. Resumé ingår även i Bonnier Business Media som påstår sig ha nära 2 miljoner svenskar varje månad. Är det verkligen rimligt att 20 procent av svenska folket läser Bonnier Business Media?

Läs också: Rejält uppblåsta räckviddssiffror hos mediernas favorit Ocast
Läs också: Expressen säger att de är större än Facebook i Sverige

Förflyttar vi nu blicken till Bonnier Magazines and Brands så har de otroliga 11 663 282 svenskar som besöker dem varje månad, alltså fler svenskar på deras sajter än det finns svenskar i vårt avlånga land Sverige.

Vad sägs om att städa upp hemma innan ni säger att andra har skit i skåpet?

Nu borde jag återigen förklara hur man egentligen ska räkna sina siffror, för ni har ju alla fel. Men det har jag ju gjort i så många år nu att jag faktiskt inte orkar längre. Det är tröttsamt att behöva repetera samma sak om och om och om igen. Jag rekommenderar starkt att ni alla går vår onlinekurs i digital marknadsföring så att ni lär er hur man faktiskt räknar och redovisar internetstatistik, utan att bryta mot de mest fundamentala principerna som: Dubbeltäckning, skillnad mellan räckvidd och antal unika besökare, skillnad mellan person och unika webbläsare, 1:parts cookies vs 3:e parts cookies och mer.

Läs också: Staffan Slörner på Sveriges Mediebyråer svarar på problemet med uppblåst räckvidd

Timo Koskinen

Dagensanalys

Mina artiklar baseras på min egna åsikter och reflekterar inte alltid Dagensanalys.se. Jag svarar för mina egna åsikter i mina artiklar.

Jag gillar media, analys och att tycka om det som är rätt och fel. Det är viktigt att man vill tycka om saker, tycker jag. Maila gärna mig om du vill bolla tankar och idéer.

Jag har jobbat länge inom media som både köpare och säljare. Jag tycker annonser är bra och att adblockers är dåliga. Internet är framtiden och allt analogt kan packa ihop och lägga ned.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>