Betalvägg eller annonser? | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Betalvägg eller annonser?

Det är svårt att undgå alla betalväggar som besökare på nätet. Frågan är om det är en smart strategi från publicisterna eller inte?

Som publicist har man i huvudsak två intäktskällor, annonser eller prenumerationsintäkter. När läsningen i huvudsak skedde på en tryckt tidning fanns det ingen motsättning mellan dessa två, desto fler prenumeranter, desto fler läsare, som i sin tur blir fler annonskontakter – den gamla klassiska räkneexemplet 1+1=3. Snabbt sammanfattat prenumerationsaffären har hjälpt annonsaffären (förutsatt att man inte överprisar prenumerationerna).

Publicister har under många år gett bort allt gratis på nätet eftersom många läsare blir många sidvisningar som man kan tjäna pengar på i form av annonsvisningar.

Men nu när läsningen och prenumerationerna av den tryckta tidningen faller vill man hitta en digital prenumerationsaffär i form av en betalvägg, men här har vi en direkt motsättning.

När man lägger på en betalvägg på nätet faller besöken och annonskontakterna blir färre till skillnad mot den trycka tidningen där fler prenumeranter ger större annonsintäkter, nu måste man balansera och bestämma sig om man skall tjäna pengar på prenumerationer eller annonser.

I den digitala världen går det inte att både äta kakan och ha den kvar, man måste ta ställning och beräkna vart kan man tjäna mest pengar. Skall man satsa på en hård betalvägg och tappa värdefulla annonsintäkter, eller skall man fortsätta låta allt vara fritt och satsa på annonsaffären.

En sak som är säker är att sätter man en hård betalvägg får man bara behålla 1 av 5 som kom in på sajten när den var gratis, det innebär att man bara får behålla 20% av annonsintäkterna med en hård betalvägg (det är bara enkel matte).

Nu när alla i desperation satsar på betalväggar och tappar annonsintäkter försöker man hitta nya intäktskällor som event, utbildningar och e-handel. Frågan är om man inte skall satsa på det som man är bäst på att skriva vassa nyheter som läsarna vill ha och försöka kapitalisera på läsarna.

Ett stort problem med just betalväggarna är att nyheterna på nätet är generiska och man hittar det som låg bakom en betalvägg gratis om man går in på Google (som i sin tur tjänar mer pengar då via söker mer).

Om vi tar ett exempel som härvan kring Svenska Akademien och man vill läsa om allt som har hänt och går in på Google för att se vilka som har rapporterat om detta. Då dyker Sveriges Television längst upp på träfflistan – som är gratis – Dagens Nyheter kommer efter – som har en betalvägg – sedan kommer Aftonbladet och Expressen – som är gratis – varför skall jag då betala för att läsa på detta när det finns flera källor där jag kan läsa om samma sak?

Skall man satsa på en betalvägg eller annonsvisningar är den stora frågan. New York Times, Wall Street Journal och Washington Post har haft enorm framgång med försäljning av digitala prenumerationer.

Men ingen av dem har redovisat hur framgången med betalväggen har straffat den digitala annonsaffären.

Ken en mediaanalytiker från ”Newsonomics” har analyserat mediebranschen under flera år och han säger att det är ett faktum att bara ett litet antal digitala nyhetsläsare, mellan 2 och 12 procent, driver 50 procent av trafiken på varje större nyhetssajt.

Tänk om man misslyckas med sin betalvägg och tappar kärngruppen, man förlorar de värdefulla läsarna som kommer tillbaka och läser er journalistik dag efter dag, de har istället hittat en annan nyhetssajt med exakt samma nyheter fast det är gratis.

Hur skall man få tillbaka sina lojala läsare om de har hittat en bättre källa som är gratis för att inhämta sina nyheter digitalt?

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>