Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Annonsplattformen som stänger ned i Europa pågrund av GDPR

Annonsföretaget Verve stänger ned i Europa inför GDPR och 15 personer blir utan jobb. Ett av flera företag som fallit offer för GDPR.

“It wasn’t the only thing who the world was different for Verve, but it’s a big contributor. Verve’s board decided that where the business needs to focus as a strategic realignment is the United States,” förklarar deras internationella chef, Ian James.

Så frågan är vilka fler företag som nu väljer att ta hem sin affär utanför EU.

Ett annat företag som valt att lägga ned är Drawbridge som också faller på GDPR.

Enligt Ian James blir det för svårt att leverera sina tjänster utan data, “a contributory factor” as it is now “challenging to have to operate any data-driven adtech business in a highly legislated market”.

För Verve blir det en för stor investering om de skulle stanna kvar och anpassa sig till GDPR så de väljer hellre att lägga pengarna på deras egna lokala marknad, som är stor nog. “Looking at the investment required going forward [in a market like Europe] you have to make a judgement call as to whether that’s best spent in Europe, or best spent in the core market of the United States, and that’s a call the Verve board has made.”

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>