Keymetrics

76 procent av Storbritanniens podcastlyssnare följer upp annonser

Enligt data från Acast har 23 procent av alla vuxna i Storbritannien lyssnat på en podcast den senaste månaden. 76 procent av dessa har följt upp en annons eller ett sponsrat inlägg.

37 procent sökte mer information om en produkt som de hört om. Undersökningen visar dessutom att  24 procent av personer besökte hemsidan till ett varumärke, som de först hört om på podcasten.

Verkar siffrorna otroliga? Ja, det tycker vi också. Att hela 76 procent ska ha klickat sig vidare till produkten eller tjänsten är orimligt bra. Någon som har erfarenhet får gärna dela med sig i kommentarerna nedan.

Det svenska podcast-annonseringsföretaget Adcast har undersökt 1335 britter och fann att två tredjedelar av podcastlyssnare var mellan åldrarna 16–34. 37% av dessa lyssnar på program en gång i veckan medan 29% lyssnar två gånger i veckan.

Allt fler företag har börjat annonsera via podcast, till exempel underklädesmärket Freya samt underhållningsgiganten Marvel och enligt undersökningen verkar detta vara en effektiv marknadsföringskanal.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Rapporten ”Global entertainment media outlook” från PWC