Keymetrics

71 procent tycker att annonserna på nätet är mer påträngande än för 3 år sedan

Tycker du att annonsera på nätet bli allt mer påträngande, du är inte ensam. En undersökning av amerikanska internetanvändare genomförd av Kantar Millward Brown visar att 71 procent av de svarande tycker att annonserna är mer påträngande nu än de var för tre år sedan.

En del av anledningen till att man känner att man ser fler annonser beror på att man konsumerar mer media under dygnet nu än man gjorde tidigare. eMarketer räknar med att amerikanska personer spenderar i genomsnitt 12 timmar och 5 minuter med stora medier i år, en ökning från från 11 timmar och 52 minuter under 2015.

Men vi spenderar inte bara mer tid med media, även användningen av digitala skärmar ökar. Man räknar med att 186 miljoner amerikaner, minst en gång per månad, tittar på traditionell TV samtidigt som de använder en annan digital enhet för att surfa på nätet under 2018. Under 2015 var det bara 159 miljoner som var på internet samtidigt som de tittade på tv.

Att användarna tycker att annonserna blir allt mer påträngande på nätet är något som alla medier, mediebyråer och annonsörer bör ta på allvar.

eMarketer räknar med att tre av 10 amerikanska internetanvändare kommer att lägga till en annonsblockerare i år. Enligt en undersökning av med 39 400 personer som använder annonsblockerande över hela världen genomförd av av GlobalWebIndex visar att respondenterna skulle blockerar annonser då de är irriterande, för många och för påträngande.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
IAB Sverige har fått ny styrelse