Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

71 procent tycker att annonserna på nätet är mer påträngande än för 3 år sedan

Tycker du att annonsera på nätet bli allt mer påträngande, du är inte ensam. En undersökning av amerikanska internetanvändare genomförd av Kantar Millward Brown visar att 71 procent av de svarande tycker att annonserna är mer påträngande nu än de var för tre år sedan.

En del av anledningen till att man känner att man ser fler annonser beror på att man konsumerar mer media under dygnet nu än man gjorde tidigare. eMarketer räknar med att amerikanska personer spenderar i genomsnitt 12 timmar och 5 minuter med stora medier i år, en ökning från från 11 timmar och 52 minuter under 2015.

Men vi spenderar inte bara mer tid med media, även användningen av digitala skärmar ökar. Man räknar med att 186 miljoner amerikaner, minst en gång per månad, tittar på traditionell TV samtidigt som de använder en annan digital enhet för att surfa på nätet under 2018. Under 2015 var det bara 159 miljoner som var på internet samtidigt som de tittade på tv.

Att användarna tycker att annonserna blir allt mer påträngande på nätet är något som alla medier, mediebyråer och annonsörer bör ta på allvar.

eMarketer räknar med att tre av 10 amerikanska internetanvändare kommer att lägga till en annonsblockerare i år. Enligt en undersökning av med 39 400 personer som använder annonsblockerande över hela världen genomförd av av GlobalWebIndex visar att respondenterna skulle blockerar annonser då de är irriterande, för många och för påträngande.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>