Keymetrics

4 hårda straff från e-handlare mot deras kunder

Att e-handla det som man behöver är en optimal lösning för alla som bemästrar nätet. Man hittar det man vill ha på sajter i hela världen och får fatt på coola saker som svenska handlare inte har vågat ta in.

Dessutom får man två dopamin kickar – belöningar i hjärnan – man får den första belöningen när man letar efter exakt den saken som man vill ha och hittar den och genomför köpet, den andra belöningen kommer när varan väl dyker upp och man kan hämta den och paketera upp den och testa den. Dubbel belöning mot traditionell handel helt enkelt.

Men (det finns alltid ett men, och i det här fallet är de hela fyra stycken) e-handeln har tyvärr många saker som straffar köparen och lämnar en bitter eftersmak efter köpet som får en att fundera om man skall handla på nätet igen.

Här är mina fyra värsta e-handelsdödare som får mig att fundera en extra gång när jag skall handla på nätet

1. Kassa betallösningar
När man väl har gått igenom processen att leta efter just de saker som man ville ha och skall betala för den vara som man så gärna vill ha, finns det tyvärr många riktigt dåliga betallösningar. Dels finns de de som har obskyra udda betallösningar som ogärna tar de kort som du har och det är i princip omöjligt att betala när du väl har bestämt dig att köpa och vill betala. Sedan har vi de som väljer fakturatjänster som inte lyckas få ut en 1:a faktura utan man får en påminnelse direkt och har mindre än 14 dagar på sig att betala från det att man fick första avin innan det skickas till inkasso.

Dåliga betallösningar ger en bitter eftersmak som sitter kvar och man bestämmer sig lätt för att aldrig handla av den som har den kassa fakturalösningen igen.

2. Usla levereanser
När man väl har suttit och vägt det som man skall köpa och lägger en stor beställning och betalningen fungerar klockrent och man utlovas en leverans till hemmet. Du tar ledigt för att ta emot dina varor och speditören skickar ett sms till dig att de försökte leverera till dig och du var inte hemma, trots att du suttit hemma och har inte lämnat hemmet under hela dagen.

Du sitter faktiskt i hemmet när du tar emot denna förolämpning i form av ett sms, då ilsknar du till och får ett utbrott, tyvärr lämnar även detta en dålig känsla till just den e-handlare som du köpte av.

3. Trasiga prylar och kartonger med hål
Okey du har hittat den optimala e-handlaren som har en suverän hemsida där det är enkelt att hitta det du vill ha, du kan se lagersaldo, betalningen fungerar klockrent och speditören lyckas leverera när du väl är hemma och du har verkligen väntat på att få din beställning. Du får ditt emballage som är trasigt och det saknas delar, besvikelsen är enorm.

Det spelar ingen roll hur bra hemsidan är, med perfekta betallösningar och leverns i världsklass. Har ni en logistikavdelning som misshandlar era varor kommer ni att få missnöjda kunder.

4. Retargeting som förföljer dig efter dina köp
Tänk dig att att allt ovanstående har fungerat helt perfekt. Hemsidan var en dröm, du hitta det du skulle ha och betalningen var het friktionsfri, dessutom kom varorna exakt i utsatt tid och paketeringen var som att öppna en present där allt ligger vackert sorterat i kartongen. Lyckan är fullkomlig. Men efter det får du erbjudanden med rabattkoder på 10% från den som du handlade av och ännu bättre erbjudanden med kraftigt nedsatta priser, du känner dig lurad på ditt köp helt enkelt.

Detta händer tyvärr allt för ofta när man jobbar med retargeting på fel sätt, jag har lärt mig mekanismerna och lägger ofta saker om jag är intresserad av hos några varierade e-handlare och inväntar en rabattkod innan jag köper för att slippa känna mig lurad.

Sammanfattning
Missförstå mig rätt, jag älskar att handla på nätet det är som en drog jag köper många gånger saker som jag inte behöver när det väl fungerar bra. Men när det inte fungerar hamnar e-handlarna som har varit dryga, eller som har valt dåliga partners, på svartlistan då jag inte har tid att söka varor, hantera reklamationer och jiddra med felaktiga fakturor.

Jag har så många bra och dåliga exempel på företag som sköter sig exemplariskt och de som förolämpar mig som kund, men jag väljer att inte hänga ut någon utan av dem. Jag rekommenderar istället alla e-handlare att sköta hela värdekedjan som jag har räknat upp.

Kort och gott
De e-handlare som är riktigt bra ger mig flerfaldiga belöningar om allt fungerar perfekt och jag handlar igen av dem fast jag egentligen inte behövde någonting, då jag fick en smart e-post med erbjudande som visar upp saker som var lockande när det trillande in i boxen.

Men de som är dåliga straffar mig i vissa fall flera gånger och får mig att fundera varför jag handlade av dem och det stoppar min framfart på nätet en stund (vilket är bra då jag sparar pengar).

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
5 tips hur du använder programmatic för att bygga ditt varumärke