Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

10 timmar i veckan läggs på binge-watching – Infograf

En undersökning från GfK MRI har undersökt hur människor konsumerar filmer och tv-serier. De konstaterar att i takt med att streaming av videomaterial ökat, har även så kallad ”binge-watching” blivit allt vanligare.

När streamingtjänster som Netflix, Hulu, YouTube, Amazon Prime, Twitch, HBO Now med flera blir allt vanligare innebär det även att fler konsumenter får kontroll över vilket innehåll de kan titta på. Det har även lett till fenomenet ”binge-watching” vilket innebär att man väntar med att följa en tv-serie tills ett flertal avsnitt kommit ut, och sedan ser man alla avsnitt på en gång. Det är en företeelse som även stöds av Netflix, där flera av deras egenproducerade serier släpps som en hel säsong på en gång.

Undersökningen som GfK MRI gjort visar att de som hänfaller till binge-watching i snitt lägger tio timmar i veckan på just binge-watching. Anledningarna anses vara att de har tid över, och att de fastnat i en viss serie. Genomsnittsåldern för binge-tittare är ändå förhållandevis hög, hela 42 år, en siffra som nog många trott skulle vara lägre.

Mer information finns i infografen nedan:

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>