Varumärken med bäst helhetsintryck bland svenska kvinnor

YouGov BrandIndex lanserar kvinnors topplista bland varumärken 2017 och listan domineras av svenska varumärken inom dagligvaror, möbler och hushåll.

Svenska klassiker som ICA, IKEA och Volvo toppar YouGov BrandIndex lista över varumärken som svenska kvinnor har bäst intryck av. Det visar en årssammanfattning av YouGov BrandIndex.

ICA är det varumärke som svenska kvinnor har mest positivt intryck av under det senaste året. Andra varumärken som kvinnorna har en positiv attityd till är IKEA och Volvo som hamnar på andra- respektive tredjeplats.

Den mobila betaltjänsten Swish har lagts till i BrandIndex under 2017 och hamnar på fjärdeplats. Swish är ett starkt varumärke i Sverige och blev också det mest rekommenderade varumärket 2017.

Listan domineras av både större och mindre svenska varumärken inom dagligvaror, som Yes, Wasabröd, Marabou och Västerbottensost.

Till skillnad från topp 10-listan återfinns varumärken från flera olika kategorier i listan med de varumärken som ökat mest under det senaste året.

Arla som YouGov och Indikat har utsett till årets stjärnvarumärke 2017, har efter mjölkkrisen våren 2015 arbetat fokuserat i sin kommunikation och marknadsföring för att återhämta sin position på marknaden. Under 2017 har Arla ökat sitt helhetsintryck bland kvinnor med 6,8 poäng.

Vattenfall har under det senaste året uppmätt övervägande positivt helhetsintryck bland kvinnor för första gången på flera år och hamnar på andra plats på listan med varumärken som ökat mest. Circle K är ett annat varumärke som ökat hos kvinnorna senaste året. BrandIndex visar att attityderna till Circle K ökar i takt med att kännedomen om varumärket ökar efter namnbytet för knappt två år sedan.