Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Nya Techcrunch är live – snacka om mobile first

En av tech-världens ledande sajter, TechCrunch, designar om sin hemsida för fjärde gången. Den här gången blir det luftigt med enkla flöden som ska locka och behålla läsare. När TechCrunch designar om brukar det bli ny standard bland techsajter och andra hang-arounds. Och snacka om mobile-first.

När vi startade Dagensanalys.se så var Techcrunch en av de sajter som vi tittade mycket noga på för att lära oss om hur man skriver, hur man presenterar och vilka flöden man ska ha. Nu blev det ju inte riktigt så, men det hade med tid och pengar att göra. Anyway, så är TechCrunch verkligen den tjänsten på nätet som sätter ribban för vad en sajt bör uppnå.

Till sin nya design har TechCrunch lutat sig emot filosofin ”the desire to have the site support rapid-fire, stream-of-understanding journalism in a way that could be presented as a conversation supported by context was the theological underpinning. Everything else was designed around that idea.”

Enligt gänget bakom kommer designen vara renare och fri från onödigt klotter. Det handlar om att gå rakt på innehållet utan att behöva slå undan saker som är i vägen – ”it’s there to support the content, not to impress you with our CSS skillz,” förklarar Matthew Panzarino.

Istället för att fokusera på sidor vill man lyfta fram artiklarna i ett konstant flöde. ”Page views are a BS metric favored by people who love to game the system,” skriver TechCrunch, och vi kan inte annat än hålla med.

Vidare skriver Matthew ”This is all delivered in a single stream that will allow you to jump into and out of articles without losing your place in the overall conversation. You’ll never be out of context. And when they’re done, no infinite scroll onto some other random article, because you’ve never left the home page of TC where the newest stuff lives.”

Det ska bli riktigt spännande att se hur sajten kommer att se ut om några veckor. Just nu är den i beta-test och rullas sakta men säkert ut till allt fler läsare.

Om du vill läsa mer om deras design och hur de tänkt (vilket vi rekommenderar) så ska du klicka här.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>