Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Samla belöningar på Netflix, till ingen nytta

Netflix har lanserat ett system på sin kanal för barn där Netflix-producerat material ger en belöning i form ett digitalt klistermärke. Systemet har fått barn att vilja se fler av de utvalda serierna, men vuxenvärlden står förvirrad eftersom det inte finns något du kan använda belöningarna till.

Den nya funktionen innebär att tv-serier och filmer som Netflix varit med och producerat har ett rödmarkerat hänglås på sig. När du tittat på programmet låses hänglåset upp, och du tjänar ett digitalt klistermärke. Några av de filmer och serier som ger en belöning är Trollhunters, Trolls, Home, A series of unfortunate events och The magic schoolbus rides again.

Däremot finns det inget som du kan använda dessa klistermärken till, och det har gjort vuxenvärlden högst förbryllad. Studier från bland annat University of South Australia och Université Toulouse har dessutom visat att gamification-aktiviteter med belöningar endast är effektiva kortare perioder. Det krävs någon form av funktion med belöningssystemet för att det ska ha någon långsiktig effekt, och även då klingar intresset av med tiden.

Flera föräldrar vittnar dock på bland annat Twitter om att belöningssystemet fungerar, eftersom deras barn gärna tittar om och om igen på de serier som ger klistermärken. Det hela verkar med andra ord vara ett sätt för Netflix att temporärt buffa upp antalet visningar på sitt egenproducerade material, men frågan är varför.

Netflix själva säger i ett uttalande: ”Vi testar en ny funktion på utvalda barntitlar som introducerar samlingsikoner för en mer interaktiv upplevelse, som lägger till en rolig dimension och som ger barn någonting att prata om och dela kring de titlar de älskar”. Det låter dock som tomma ord eftersom det inte går att dela eller på annat sätt använda sig av dessa klistermärken. Dessutom ges bara belöningar till de filmer och serier som Netflix valt ut, varför det är svårt att hävda att barnen själva valt att titta extra på de serier de älskar. Netflix menar dock att detta är ett test och att det inte är säkert om funktionen kommer lanseras på bred front. Vi får med andra ord se om det hela är ett försök som kommer att försvinna, eller om det kommer läggas till funktionalitet som faktiskt gör belöningssystemet användbart.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>