Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Så här lyckas Elgiganten med sin kundklubb

Elgigantens kundklubb har passerat drömgränsen 1 miljoner kundmedlemmar. Nu fortsätter satsningen med nya exklusiva samarbeten och klubberbjudanden som medlemmarna själva är med och bestämmer. Här berättar Andreas Einesson om satsningen.

Elgiganten Kundklubb lanserades i oktober 2016 med målsättningen att lära känna kunderna bättre och på så sätt stärka relevansen i sin kommunikation och sina erbjudanden och öka kundnöjdheten.


Andreas Einesson, CRM- och Kundklubbsansvarig

– Vår satsning på en kundklubb gynnar både kunderna och oss själva. Som medlem får du ta del av exklusiva erbjudanden och det är något dom verkligen uppskattar. Våra siffror visar att kundnöjdheten är högre bland våra klubbmedlemmar än bland icke-medlemmarna och det är precis det kundklubben syftar till. Vår fortsatta framgång bygger på nöjda och återkommande kunder, säger Andreas Einesson, CRM- och Kundklubbsansvarig på Elgiganten.

Medlemskapet i Elgigantens Kundklubb är kostnadsfritt och kortlöst. En gång i månaden får medlemmarna ett nyhetsbrev med månadens erbjudanden, något som medlemmarna själva är med och bestämmer.

– Närmare 30.000 medlemmar engagerar sig och väljer att aktivt gå in rösta fram nya klubberbjudanden varje månad och det är en siffra som ökar stadigt. Det är helt fantastiskt och gör våra erbjudanden mer relevanta, säger Andreas Einesson.

Nu fortsätter klubbsatsningen med fokus på exklusiva samarbeten, tjänster och innehåll.

– Hemelektronik är vår absoluta styrka men många av dessa produkter blir ännu bättre med ett starkt innehåll och bra streamingtjänster. Därför ger kundklubben även mervärdet i form av erbjudanden hos våra samarbetspartners som exempelvis C More, där klubbmedlemmarna kan ta del av filmer, serier, tv-program och sport till rabatterat pris. Vår bedömning är att möjligheten att erbjuda helhetslösningar med både hård- och mjukvara kommer att vara viktigt för kunderna och kundnöjdheten framöver, säger Andreas Einesson.

Bild: Adobe

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>