Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Röd, gul, grön eller blå? Färganalyser för att förstå din kollega eller sambo

Färgerna visar vilka vi är och sammanfattas fint i boken ”Omgiven av idioter”. Nu visar det sig att allt fler använder sig av metoden för att utveckla sin kommunikation.

Själva DiSC-teorin bygger på att man med hjälp av fyra olika färger skapat en förklaringsmodell för människors olika beteendemönster och motivationsfaktorer. Ordet DiSC är en sammanslagning av de olika beteendefaktorerna dominance, influence, steadiness och conscientiousness. Dominance, som getts färgen röd, kännetecknar en dominant, rak och snabb person som gärna fattar egna beslut. Influence, gul, kännetecknar i sin tur en utåtriktad, konversabel och intuitiv person som gärna deltar i den sociala samvaron. På liknande sätt kännetecknar steadiness, grön, den empatiske och lojala vännen och conscientiousness, blå, den samvetsgranne perfektionisten.

Om du undrar så är jag en gul person. Gärna snabba puckar, högt i tak  och en miljö där man värdesätter kreativitet. Och när jag nu jobbar med ett företag som är väldigt blå så handlar det om att anpassa min kommunikation. Analysen, resultaten och förståelse är fantastisk då jag äntligen fattar varför vi inte alltid förstår varandra. Frustrationen blir istället en aha-upplevelse och något man kan skoja om … för hen är ju så blå.

Vad händer t.ex. om en snabb röd person ber en lite mer eftertänksam grön person om en tjänst? Har de samma ingångsbild av hur och när tjänsten skall göras? Kan här uppstå en konflikt? Att lösa denna typ av potentiella missförstånd och skapa förståelse för de olika personlighetstyperna är en av DiSC-teorins främsta uppgifter och styrkor.

Många användningsområden
DiSC-teorin, eller PulsAnalysen, har en rad olika tillämpningsområden i sammanhang där man snabbt behöver skaffa sig en bild av en persons mjuka värden. Exempel på sådana är inom ledarskapsutveckling, teambuilding, kommunikationsarbete, förändringsarbeten inom organisationer samt, inte minst, i personligt utvecklingssyfte.

Om ni inte testat det ännu så är det faktiskt både nyttigt och kul att färglägga varandra. Fick själv testa på det när vi hade kick-off med ett företag och det var riktigt givande.

PulsAnalys heter ett företag som sysslar med att färglägga dina medarbetare.

Nope, vi får inte enda krona för att skriva den här artikeln. Tyckte det var ett bra tips för andra företag att använda. Hoppas du tycker som jag.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>