Keymetrics

Reddit utvecklar sin annonsverksamhet och erbjuder native-annonsering

Reddit, sajten där du kan hitta det mesta om det mesta, har på senare tid jobbar hårt för att skapa en miljö som är säker och tilltalande för annonsörer att synas i. I ett mail till sina nuvarande annonsörer berättar de bland annat att appen är det mest populära sättet att läsa innehåll på sajten, och om deras nya initiativ med native-annonser.

Sajten har ca 330 miljoner aktiva användare varje månad, och 41 procent av all tid på plattformen spenderas nu via mobilappen. Reddits egna siffror visar dessutom att de som loggat in via appen spenderar 30 % mer tid varje dag på sajten är de som loggar in via datorn.

Det är därför som Reddit nu inför möjligheten för annonsörer att synas i appens flöde med nativeannonser. Nativeannonserna kommer att se ut som övriga redditposter med såväl upp- och nedröstningar som kommentarsfält. Just kommentarsfälten är ett nytt tillägg till mobilannonserna, vilket tidigare inte funnit.

För annonsörer innebär det stora möjligheter eftersom de nu kan synas i det vanliga flödet med innehåll som förhoppningsvis kan locka till mer engagemang. Förhoppningsvis för Reddit kan det även hjälpa till att tvätta bort stämpeln som en osäker annonsplattform. Reddit har infört flera verktyg för att öka varumärkssäkerhet och minska risken att annonser syns i olämpliga sammanhang. Exempelvis finns sedan snart ett år betydligt bättre möjligheter för annonsörer att få data om sina kampanjer. Det finns dessutom ett flertal kriterier för var en annons syns, såväl som att rikta annonser mot användarintressen, geografisk position, tid på dygnet samt vad för enhet användaren har. Det går dessutom både att välja till och välja bort vilka undertrådar (subreddits) som en annons syns i. Men trots allt detta visade en undersökning att annonsörer fortfarande var tveksamma till att synas med budskap på plattformen. Det återstå att se om de kan bli en rumsren plattform för annonsörer, eller om det kommer att fortsätta vara en sajt där unga fördriver tiden med att titta på roliga videoklipp.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
LinkedIn lanserar Events för träffar IRL