Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Nyfikenheten i den här branschen är alldeles för låg

När jag träffar folk i branschen blir jag rädd. För det kan inte vara lätt att hela dagen behöva fejka sin kunskap och samtidigt ansvara för andras pengar. Min rädsla är att vi inte är nyfikna nog.

Det är som att säljaren på bilfirman inte har körkort eller en minsta aning om hur bilen faktiskt rör sig framåt. När han öppnar huven så vet han inte ens var man fyller på spolarvätska. Skulle du köpa en bil av den här killen? Jo, det skulle du om varumärket är välkänt och du egentligen struntar i hans babbel om oväsentligheter, som du ändå googlade fram timmen innan du åkte ned till hallen. Om det är ett nytt bilmärke skulle du aldrig spänna fast ungarna i en bil där säljaren inte har en aning om hur den fungerar och kan förklara varje detalj.

Så nu kanske vi borde fatta varför alla pengar går till Google och Facebook. Internvärldens egna Volvo och Volkswagen.

Vad vi saknar är nyfikenhet om hur det faktiskt fungerar.

– Använder bilen bensin eller diesel
– Vi använder bara det bästa drivmedlet
– Okej, bra men är det diesel eller bensin?
– Vi har Ecoboosted drivmedel med DFC.
– Jo, men vad ska jag tanka?

Och ja, så här sorgligt låter det när en säljaren från ett ‘internetbolag’ berättar om sina tjänster för ett tränat öra. Not so good!

Om säljaren hade varit lite nyfiken så hade han lärt sig att i den här bilen är det diesel som gäller och alla hade varit nöjda.

Samtidigt som nyfikenheten brister finns också en rädsla för att bli påkommen. Det är därför vi väljer att slänga fram nya buzzwords om saker som egentligen inte har någon mening i sitt sammanhang eller ens borde vara ett buzzword, bara för att hålla våra lyssnare förvirrade. Vad är egentligen nyttan med ord som Big Data, Mobile First eller TierValueGrowth. Okej, den sista hittade jag på i skrivande stund, men visst låter den bra.

Gamla rävar som var med och tog in internet till Sverige måste tycka att det är ganska lustigt hur den kommersiella sidan tar för givet tekniken och på den klistrar sin okunniga entusiasm. Om vi alla istället hade bättre koll på tekniken så skulle vi kunna utveckla ännu bättre, snabbare och absolut effektivare.

Vad jag efterlyser är mindre bullshit, våga säg till när du inte fattar, ta tid till att vara mer nyfiken och var den du är. Det är ju faktiskt inte alla som platsar i den digitala arenan. Den kräver nämligen att man åtminstone är nyfiken på tekniken bakom.

Håller du inte med? Lämna då gärna en kommentar.

Medans du funderar på det kan du högerklicka på den här sidan och välja ”visa sidkälla” så får du se hur internet ser ut bakom kulisserna. När du kommer hem är ett tips att spana in den här sidan där man berättar om hur internet kom till i Sverige. Om du vill lära känna organisationer bakom ska du också ha koll på ISOC och IIS. Sen finns det uppsjö av bra sidor som berättar om hur internet fungerar, vad WiFi är för något och mycket mer. När du förstår hur det fungerar längst ned i motorn så blir resten ännu enklare som cookies, unikitet, ip-nummer, fall-back och mer.

Tänk vad coolt att komma till jobbet på måndag och berätta i fikarummet om  Sveriges backbone för att sen förklara varför ip-nummer inte längre används för att räkna besökare.

Här är en landsman som är nyfiken. Kul blir det också.

 

 

Timo Koskinen

Dagensanalys

Mina artiklar baseras på min egna åsikter och reflekterar inte alltid Dagensanalys.se. Jag svarar för mina egna åsikter i mina artiklar.

Jag gillar media, analys och att tycka om det som är rätt och fel. Det är viktigt att man vill tycka om saker, tycker jag. Maila gärna mig om du vill bolla tankar och idéer.

Jag har jobbat länge inom media som både köpare och säljare. Jag tycker annonser är bra och att adblockers är dåliga. Internet är framtiden och allt analogt kan packa ihop och lägga ned.

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>